IQ-frågor?
På lördag ska jag på en föreläsning som bland annat handlar om IQ och begåvningsmätning. Har ni några frågor som ni vill att jag ska försöka ställa till föreläsaren?
Tom

Finns det någon "biologisk" maxnivå för hur smarta vi kan bli? Med dagens hjärna, vilket är det maximala IQ vi kan uppnå teoretiskt?
Oskar
217

#2 Har inte det att göra att du inte kan få mer än 217 (tex max poäng på prov == 217), Ställ istället frågan varför är gränsen satt till 217 och vad skulle behövas för att vi skulle kunna gå över 217.
#3 Det var ett skämt…

Jag undrar vad intelligens är, det vill säga vad det är man ska ha den till. Fast det kan man nog inte fråga en föreläsare om intelligens.
Du får ta med dig de mest intressanta delarna tillbaka hit.
Vänliga hälsningar
Niklas
Lever de som är hyperintelligenta kortare eftersom de kör på en högre frekvens i hjärnan? ;-)
Som en processor…
Tom
#6 - Jag är lite tveksam till att det är frekvensen som i första hand avgör hur snabbt man tänker. ;)
Tycker nog också att frågan i #1 är rätt intressant. Vad har man för IQ om man kan svara på "alla" frågor i de IQ-tester som finns? Kan man bedömma IQ i ett sådant fall?
#7, Det borde inte gå att avgöra vilken IQ man har om man kan svara på alla frågor på alla IQ-test eftersom varje test bara går till en viss nivå oavsett hur högt det är. Man måste väl hitta en brytpunkt där man inte klarar längre.
Men jag tror också att de tester man gör på hypersuperintelligenta (180+) personer inte är pricktest längre men jag vet inte.
Tom
Visst känns det rimligt?
Händer ganska ofta på de IQ-tester som finns online. De är i regel ganska lätta (bara ett par av frågorna som är svårare). Klarar man dem får man i regel veta att man når upp i 142 eller så. Tycker bara att det känns lite konstigt, speciellt om man får veta att ingen fråga är felbesvarad. =)
#9, Om du vill veta vilken begåvningsgrad du har skulle du göra ett riktigt begåvningstest under kontrollerade förhållanden istället för alla dessa som finns på nätet.
Men tänk på att det inte finns tester som kan mäta IQ över 150 eller i vissa fall 155. SÅ om du ligger däruppe får du nog sväva i ovisshet ett tag till ;-)
Tom
Njae, det är kanske inte så trodligt. ;) Många tester visar ju rätt mycket glädjesiffror för att sälja mer resultatanalyser.
Eftersom ingen har lagt in länken til lartikeln från föreläsningen gör jag det:
Vänliga hälsningar
Niklas