Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2237 ggr
Blanksteg
0

SU eller Södertörn?

Hej!

Jag behöver lite hjälp med att välja högskola inför hösten - jag ska kanske läsa Engelska A/Engelska I. Valet är mellan SU och Södertörn.

Jag har studerat på SH i flera år nu, så det skulle nog vara omväxlande att läsa på ett annat lärosäte. Jag har också varit inne på tidigare kursers kurswebbar (på SH) och nivån bland studenterna verkar vara mycket låg när jag läser deras inlämningsuppgifter (ganska dålig grammatik, väldigt enkel engelska, flera språkfel). Det är främst på grund av detta som jag vill läsa på SU (fast vet inte hur nivån är där bland studenterna?). Engelska på högskolenivå är väl inte meningen att vara som engelska på gymnasienivå? Det krävs väl en högre kunskapsnivå på högskolan? Jag vill ju liksom lära mig mer avancerad, professionell engelska, som man läser i böcker, rapporter osv. Nu kanske uppgifterna inte är så lätta som studenternas engelska är, men har tidigare under min utbildning här känt av att uppgifterna anpassats lite till studenternas nivå.

Den största nackdelen med att välja SU är dock att jag bor på samma ort som SH, och måste i så fall kosta på mig dyra SL-kort, 1540 kr varannan månad (har kollat schemat för denna termin, och det är lektioner minst två ggr i veckan, ofta tre, så att köpa enkelbiljetter är uteslutet - kostar 75 kr för mig tur och retur). Om jag studerar på SH så får jag ju dem pengarna över till att spara och lägga på körkortet. 

Om jag nu kommer läsa Engelska så lutar det mest åt att jag väljer SH. Men vad skulle ni välja utifrån dessa två aspekter?

JustMySelf
0

Jag hade nog valt SU. Jag har pluggat där tidigare och tyckte det var bra. Har inte läst på Södertörn men utifrån vad jag hört och det du skriver så är kvalitén på utbildningarna sämre där. Självklart är det tråkigt att behöva betala mer, men är utbildningen viktig för dig skulle jag ändå tycka det är värt det.

Blanksteg
0

Ja, alltså jag får nog ta och en göra en budget för nästa termin då. Och se hur mycket jag kan lägga undan till körkortet. Men förhoppningsvis så har jag ett extrajobb då också, i så fall skulle det ju inte vara några problem med att plugga på SU.

Blanksteg
0

Fast iofs, det är inte så att utbildningen är viktig för mig vad gäller framtida karriär. Det vore bara roligt att läsa engelska på högskolenivå. Så den är inte så jätteviktig.

VildaVittra
2

Nu läste jag inte språk utan naturvetenskapliga ämnen på de två lärosätena och SU är så himla mycket bättre än Södertörn. För mig skulle valet vara glasklart, det är ju ens egen framtid man investerar i.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Blanksteg
2

Jag kom på att jag hade fel, SL-kort kostar 1450 kr (studentrabbat) var tredje månad, inte varannan. Så blir ca 483 kr i månaden.

Så jag kan nog kosta på mig det då! Om jag läser engelska till hösten så får det bli på SU! :)