Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 4253 ggr
[Buppie]
2013-12-07 20:20
0

Hjälp med studieval

Det här kanske är lite fel ställe att skriva på men jag vet inte vart jag ska vända mig. Mina föräldrar blir tokiga på att jag bara ältar men jag mår jättedåligt över det här. Trygghet har alltid varit viktigt för mig men nu när jag gått ut gymnasiet så är allting så otryggt och det känns som att det inte finns någonting att luta sig mot. 

Jag skulle behöva lite hjälp med att veta vad jag ska utbilda mig till. Jag gick omvårdnadsprogrammet och har läst Engelska B, Matematik B, Historia A, Samhällskunskap A, Medicinsk grundkurs och omvårdnadsarbete (som ihop motsvarar naturkunskap B i vissa program). Ska troligtvis läsa Matematik 3B till våren men jag vet inte riktigt. Utöver det vill jag inte behöva läsa till några kurser. Fick 1.25 på högskoleprovet.

Mina intressen är att fotografera, vara ute och gå, gillar naturen, älskar djur (dock allergisk men visar inga symtom mot vår vuxna katt), gillar att skriva och är lite pysslig av mig. Som person är jag lite försiktig och lite ängslig av mig. 

Är undersköterska och har sommarjobbat som det två gånger och trivts okej men eftersom jag har en stoor spyfobi så tror jag inte att jag kan jobba inom vården. 

Några yrken jag funderat på är jurist (mest för att det ger okej lön men jag vet inte  riktigt vad arbetet innebär). Socionom (som jag tror är för tungt psykiskt för mig) och dietist (som jag inte kommer in på och dessutom kanske det är tokigt för att jag har en ätstörning) men näring och så är intressant. Risk-och krishanteringsprogrammet har jag också funderat på lite men utbildningen är alldeles för långt bort.

Jag vill utbilda mig till något där det finns stora möjligheter till jobb, något som ger en lön man kan leva på, något som jag tycker är roligt och som jag kan trivas med, något som är utvecklande och att jag ska kunna känna att det känns okej att gå till jobbet.

Ni får gärna ge alla förslag ni kan på vad som kan passa mig och även berätta det ni vet om olika yrken och arbetserfarenheter. Berätta gärna om det ni jobbar med, hur ni trivs och så vidare.

Mimzzie
2014-02-11 19:18
1

Om du gillar att hjälpa människor (med tanke på att du gått omvårdnad) så finns en YH utbildning inom Socialpsykiatri och psykiatrisk rehabilitering. Eller varför inte sjukgymnast, arbetsterapeut eller rent av studie och yrkesvägledare. Lycka till :))

Nali
2014-02-12 11:05
0

Det första som slog mig när jag läste ditt inlägg var grundskolelärare.

Vet inte om detta är något för dig?

[Buppie]
2014-02-12 18:48
0

#2. Har också ett kort ögonblick övervägt lärare men det är nog inte aktuellt, dels på grund av spyfobin. Barn blir ju ofta sjuka. :/

Något jag funderat lite mer på är socionom. Vill arbeta med människor. Är det någon som är socionom eller vet någon som är det som skulle vilja berätta lite? Eller någon som har något annat tips? Har läst om socionomer på saco och på arbetsförmedlingen men det är svårt att veta om man kommer trivas med det.

deeman
2014-02-20 11:23
0

Jag tycker att ett säkert kort i dag är samhälls eller vårdblocket etc.
Dvs. att arbeta nära eller med människor på ett eller annat sätt.
Skulle jag få göra om mina val i dag så skulle jag tidigare utbildat mig till t.ex inom sådant som ligger till grund för att arbeta med och nära människor.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

Mia
2014-02-21 21:32
0

jag läser till socionom, är inne på min femte termin av sju nu. just nu är jag ute på 4 månaders praktik 🙂 har du frågor så svarar jag gärna på dem.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Buppie]
2014-02-22 13:25
0

Vart gör du praktik? Hur är det? Har du gjort praktik innan? Vart i så fall och hur var det? Vad vill du helst jobba med när du är klar?

Mia
2014-02-23 12:51
0

#6 Jag gör min praktik på en familjerättsbyrå, jag är på avdelningen där dem utreder vårdnad, boende och umgänge 🙂 Nej, detta är första praktiken. På mitt universitet har vi bara en termins praktik! Jag har ingen aning om vad jag vill arbeta med, socionomyrket är så brett och man kan arbeta med så många olika saker. Men min praktik gör mig väldigt intresserad av arbetet där! Sen har jag varit inne på missbrukare, eller något med barn och unga. Har även funderingar på att läsa till en steg 1 utbildning inom t ex KBT eller psykoterapeut 🙂

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

Xristina
2014-03-10 22:27
0

Min mamma är utbildad socionom (bland annat, har tappat räkningen på alla utbildningar osv som hon har i bakfickan). Hon jobbar för tillfället som kurator på ett behandlingshem, och älskar det otroligt mycket, då hon känner att hon verkligen gör en skillnad.

Hon har tidigare jobbat som handläggare och vårdare inom kriminalvården och andra liknande yrken.

Det är en otroligt bred gren, och var jag själv inte inne på att bli sjuksköterska så är det nog en väg jag hade gått.

[Buppie]
2014-03-11 19:02
0

#7 Tack så mycket för ditt svar, låter väldigt intressant. :)

#8 Trivdes hon med de andra socionomarbetena också?

deeman
2014-03-11 21:04
0

Jag tror det är smart att se på en utbildning inom vård & omsorg, eller samhälle etc. Jag har själv en examina som är samma som i ett socionomprogram med inriktning mot socialt arbete ger, men från ett socialpedagogisk program.
Håller dock sakterligen på att införskaffa mig info gällande en ev. komplettering med kurser från ett socionomprogram för att så småningom också få examinan som socionom.

Har arbetat en del med barn med speciella behov i kombination med datorer och internet som verktyg = Underbart roande och givande.

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.

Xristina
2014-03-12 09:40
0

#9 Ja, hon har trivts med alla sina jobb :) Hon har hittat jobb där hon kan göra en direkt skillnad för behövande.

ninor
2014-03-15 13:33
0

Tänkte också på lärare först. Ja, barn blir ofta sjuka. Men det är ytterst, ytterst sällan som barn faktiskt kräks i skolan. Under alla mina år i skolan har jag nog aldrig varit med om att det sker i skolan. 

Själv studerar jag till socionom (termin 6 av 7). Det kan självklart vara tungt psykiskt, men ens personliga erfarenheter går ju att omvandla till något positivt. Det kanske inte är någonting för dig i dagsläget (beroende på hur du mår) men jag kan personligen se fördelar med att ha varit med om tuffa saker i livet. Man kan conncecta med framtida klienter på ett annat sätt, få en annan förståelse för dem.

Men mitt tips är att inte tänka så mycket på vart man tjänar mest pengar, eller vart flest jobb finns. Det är ändå någonting man ska jobba med "resten av livet" och då är det viktigt att man trivs med jobbet. Trivs man inte med sitt jobb så tror jag inte att pengarna spelar så stor roll faktiskt. Försök hitta någonting som DU är intresserad av, någonting som du tror att du skulle trivas att arbeta med. Ytterligare en idé´är ju att välja ett brett yrkesområde, som socionom till exempel. Då kan man jobba som handläggare, med missbrukare, familjerätt, socialsekreterare, våldsutsatta kvinnor/män/barn etc. Finns många yrken där man kan arbeta med många olika saker! :)