Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 997 ggr
Blanksteg
0

Hur viktig är studiemiljön för er?

I mitt huvud har jag en sån där mysig bild där jag sitter i en skön soffa vid fönstret, det regnar ute, och jag sitter med kopp te och skriver på min uppsats.

Men i verkligheten så har jag ingen soffa, min lägenhet är liten, opersonlig, och inte så bekväm. Jag använder sängen som soffa och som skrivbord. Min lägenhet ger mig ingen inspiration eller motivation alls. Ingen mysfaktor överhuvudtaget. Stadsbiblioteket är mysigt, men min dator är för tung att bära med sig dit, för att inte tänka på alla böcker.

Men så tänker jag samtidigt också att jag idealiserar ganska mycket. Gör det så mysigt i mitt huvud att jag i verkligheten ändå kanske aldrig kan bli nöjd. Och kanske miljön inte är så viktig trots allt (förutom ljud och andra störningsmoment). Det kanske bara är ännu en undanflykt, nånting att skylla på när jag inte verkar kunna plugga så effektivt som jag vill.

Hur viktigt är det för er med miljön när ni pluggar? Med miljö menar jag alltså inredningsmässigt, osv, inte ljudnivå, rörelser, osv.

Scorpio97
1

Jag har faktiskt aldrig tänkt på det. Jag sitter alltid framför datorn när jag pluggar, och då har jag en bekvämt stol och det räcker utmärkt åt mig. När jag väl är inne i arbetet så tänker inte jag på vad som är runt mig, så det har liksom ingen betydelse. 

Jag kan även plugga med massa störningsmoment runt mig, jag störs inte så lätt. Oftast blir det dock på fredag eller lördagskvällerna/nätterna som jag fixar skolarbetet, då har jag mest motivation, sen är det ju ett plus att det är tyst och lugnt då.

//Jessie

soetisen
1

För mig är miljön ganska viktig. Jag föredrar att sitta i universitet och plugga för att jag har lättare att plugga där än hemma. Sitter jag hemma får jag nästan ingenting gjort, utan börjar göra massa andra saker.

Ännu bättre om jag sitter i en läsesal med massa andra människor istället för ett grupprum och sitta själv, för på läsesalen känns det mysigare och jag känner mig dålig om jag börjar typ surfa när jag ser alla andra runtomkring plugga.

Önskar dock att jag hade disciplinen att sitta hemma, för det är så jäkla tungt att släpa på dator och böcker. Men med tanke på att det nästan inte går att plugga hemma så har jag inte så mycket annat till val.

- Medarbetare på studier.ifokus