Studier iFokus

Studier

Etikett: 04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1371 ggr
tankgirl
0

Vad ska jag bli när jag blir stor?

Hej.

Jag undrar hur jag ska veta vad jag ska göra med mitt liv. Vilken väg jag ska gå i "karriären" eller om jag ska lägga ner och jobba som timmis inom vården hela mitt liv. Har jobbat där för att jag inte kunnat bestämma mig för vad jag vill plugga, eller orkat ta tag i det.

Alla syokonsulenter eller liknande jag pratat med säger ungefär "du måste helt enkelt bestämma dig" men det är just det jag inte kan göra. Jag är rädd för att välja fel och sen ångra mig, vilket jag gjort så många gånger, jag orkar helt enkelt inte med en till misslyckad utbildning.

Jag har folkhögskolan, högsta poäng där. Den gick jag efter att ha blivit utslängd/hoppat av gymnasiet för att ta droger istället. Sen så tog jag mig i kragen och lyckades genomföra folkhögskolan, men det var på håret. Efter det blev jag nykter och gått i AA mm och varit nykter nu i 5 år. Och förvärvsarbetat och lyckats få till ett ganska lugnt fungerande liv.

Nu är jag 28 och börjar bli mäkta stressad. Jag känner mig som 18. Försöker intala mig att det är ok, jag är ok, men jag vet att gud har någon stor plan för mig, jag måste bara hitta den.

Jag är intresserad av det mesta och är bra på det mesta, men är inte riktigt expert på något eftersom jag aldrig vågat "commit" och djupdykt i nåt. Jag är väl rädd att bli för alltid olycklig för att ha valt en enkelspårig profession.

Ja… tankar och förslag mottages tacksamt.

soetisen
1

Hm… Vet inte riktigt vart jag ska börja, men ska försöka 🙂

Du skriver att du är timmis inom vården, är vården något du vill fortsätta arbeta inom? Då kanske sjuksköterska är ett alternativ? Att plugga till sjuksköterska öppnar många dörrar och man behöver inte riktigt bestämma vart man ska rikta in sig direkt. Men det är klart, man behöver ju vara intresserad av att jobba inom vården då 🙂

Du har missbrukat tidigare, är det något du kanske vill hjälpa andra med också? Då kan till exempel socionom vara ett alternativ eller kanske behandlingsassistent?

Vill du ha en universitetsutbildning eller kanske en yrkesutbildning, vad tror du skulle passa dig bäst?

Vill du tjäna mycket pengar eller ha en utbildning som ger stora chanser till jobb? Eller båda delarna? Eller vill du ha ett jobb som du kan hjälpa andra? Det är några frågor du kan funderar på vad som är viktigt för dig i ditt framtida yrke. 

Jag hoppas du har fått lite idéer! 🙂

- Medarbetare på studier.ifokus

scheindel
0

utgå ifrån vad du är intresserad av. gillar du att arbeta med människor? gillar du datorer och gadgets? finns det något speciellt ämne du är intresserad av? är du kreativ? vill du sitta vid ett skrivbord och en dator eller vill du arbeta mer med händerna?

det finns olika test man kan göra på nätet som kan ge tips på yrken och utbildningar baserat på hurdan man är som person och vad man tycker om. man ska naturligtvis ta dem med en nypa salt för de är ju inte felfria, men de kan ge lite inspiration och någonstans att börja.

det är inte ovanligt att vara 28 och inte veta "vad man ska göra med sitt liv". nu för tiden finns det ju så otroligt mycket att välja på. det är naturligtvis jättebra med all den friheten och alla de möjligheterna, men ju fler saker man har att välja på, desto svårare kan det vara att bestämma sig.

jag tycker inte du ska vara rädd för att välja fel. man behöver inte sitta fast i ett enda jobb hela livet. det finns goda möjligheter att ta en ny utbildning efter några år och byta karriär om man tröttnar på det man håller på med. du behöver inte heller se det som ett misslyckande att du börjar på något och sedan ångrar dig. du provar dig ju fram bara. det är inget fel med det, snarare tvärt om, hur ska man annars veta vad man gillar? när du hittar rätt kommer du inte ångra dig och vilja sluta.

sen vill jag också påminna om att man faktiskt kan skapa sitt eget jobb. fler och fler väljer att starta eget genom att hitta på sätt att tjäna pengar på sina intressen och det de är bra på. den möjligheten finns alltid.

tankgirl
0

Tack.

Jag håller på att hitta rätt, jag känner hur sandkornen rullar ned mot slutet av konen. Jag pratade idag med en som jobbar bla. med funktionshindrande och hur det är att ha adhd och autism. Jag har länge trott att jag har adhd, men jag tycker inte att det är en dysfunktion utan mer som ett personlighetsdrag utan värdering, som att vissa är heta, andra är svala, vissa snabba, andra långsammare.

Jag beskrev för henne att det är som att jag har whosh massor av idéer tankar intryck uttryck och att jag vill att det ska vara mer… fokus, mer donk än swosh. Och så sa jag sen att om det hade varit stenåldern så hade jag varit jägare.

Och senare tänkte jag att kanske är det därför folk har "damp" för att vi har alla dessa intryck men inget mål, inget fokus. Om mitt fokus är: "jag ska fälla det där djuret, för att jag och min familj ska ha mat i magen" då tar jag de intrycken från den situationen från savannen/skogen och gör jakten så fördelaktig och fokuserad som möjligt. Men om jag inte har nåt mer mål i livet än "?" så blir alla dessa intryck, som på ett sätt är fler i stadsmiljön (Stockholm f.ö.), bara förvirrande och drar ner en.