Från Samsam till läkare?
Hallå!
Jag går SamSam på gymnasiet, och idag har vi fått lyssna på vår syv när hon pratade om att utbilda sig efter gymnasiet.
Detta är för mig en självklarhet och jag tänker studera direkt efter gymnasiet, om jag nu lyckas hitta något som känns bra.
I perioder har jag velat bli läkare, BM, kirurg, åklagare eller något. (Ja det är väldigt olika yrken, I know, men det är det som lockar.) Men så fort jag börjar drömma så är det som att jag själv plockar ner mig på jorden igen, och tänker realistiskt. Jag är väldigt rädd att jag ska misslyckas på vägen liksom.
Alla pratar om hur svårt det är att bli läkare, men hallå, uppenbarligen är det folk som klarar det, så vad säger att jag inte kan klara det? Nu är det ingen som sagt till mig att jag inte kommer klara det. Men allt snack gör att jag tvekar. I stället för att se detta som ett mål så ser jag det som ännu en dröm. Vilket är konstigt då jag har bra betyg, så man kan ju tro att jag borde tro mer på mig själv.
Men nu till frågan. Om jag vill bli läkare eller något liknande, hur gör jag? En sak som oroar mig är att jag går SamSam nu och för behörighet kommer jag behöva läsa en hel del kurser. Är det ett naturvetenskapligt basår som gäller eller kan man läsa in de kurserna på något annat sätt?
Vill du läsa till läkare kommer du få komplettera en hel del kurser på Komvux
Dessa kurser krävs för att kunna studera till läkare (Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2, Matematik 4) och de erbjuds oftast endast på NA linjen
Nej Komvux är ju inte ett måste? Man får väl inte ens studera där om man är under 20? Varför studera på Komvux när man kan läsa ett naturvetenskapligt basår där man får allt i ett?
#2 Oj jag missade att du övervägde ett naturvetenskapligt basår.
Om du gör detta skulle det nog fungera lika bra men tänk på att du måste läsa
fysik 1 och fysik 2
kemi 1 och kemi 2
biologi 1 och biologi 2
matematik 1,2,3 och 4 (beroende på vad du läst innan kan det bli mindre).
Se till så att dessa ämnen finns med att läsa under det naturvetenskapliga året så att du inte sedan måste spendera 1 år till med kurs 2.
Du verkar ha blivit väl informerad redan, men jag ville bara tillägga en sak. Vissa skolor som erbjuder tekniskt basår har även företräde när de studenterna sedan söker vidare till utbildning på samma skola året efter. Så där kan du få lite hjälp i och med ett tekniskt basår - men kolla självklart med de olika universiteten/högskolorna vad som gäller för just de!
Hoppas det hjälper och lycka till med studierna!
Make the right thing easy and the wrong thing hard. Remember that the horse is the best teacher you'll ever find and that he is a reflection of the one who cares for him.
#3 Okej tack, det ska jag se till att kolla upp ordentligt! Nästa år ska jag läsa matte 3b iallafall, så att jag håller möjligheterna öppna ifall att jag vill ta ett basår. :) #4 Aha! Bra att veta, tack. :)
Även med bra betyg rekommenderar jag att du skriver högskoleprovet, vilket kraftigt ökar chanserna att bli antagen. Även jag förespråkar basår framför komvux för att komplettera. Är du inte säker så avråder jag från läkarstudier då de har hårdare regler än något annat program för att få fortsätta.
Mitt tips är att du funderar vad du vill och ser om det skulle kunna passa dig, för som du säger är du just nu ute och funderar kring en stor bredd av ämnen…
Ja, högskoleprovet har jag planerat att skriva iallafall två gånger. Hm, ja du har ju rätt. Jag ska fundera så får vi se vad jag kommer fram till. :)
Lycka till! Det låter som du har ambitioner, så tror att det kommer att gå bra. =)