Studier och jobb
Jag är inte berättigad CSN lån när jag väl börjar studera, inte förrän ett visst antal poäng är uppfyllda, och får heller inte ha kvar min aktivitetsersättning utan måste sätta den vilande. Funderar därmed på att jobba med något vid sidan av men vet inte vad. Har ni tips? Det får inte vara ett fysiskt krävande arbete och ska heller inte kräva utbildning osv samt ett deltidsjobb. Hur funkar det att jobba deltid, studera på universitet och ha barn samtidigt, någon som gjort det?
Callcenter, så som kundtjänst/innesäljare alternativt snabbmatsbranschen är det jag spontant skulle föreslå…
Jag pluggade samt arbetade extra under mina studier, ibland med dubbla arbeten, därutöver umgicks jag med vänner samt hade hand om hund/häst lite i perioder, däremot inga barn. För mig fungerade detta utmärkt. Detta beror ju dock givetvis på vad du läser, hur lätt du har för dig och hur du kan hantera att ha flera krav samtidigt på dig.
#1 Inte snabbmatsbranchen i alla fall, inge vidare bra med ledproblem. Jag har tänkt gå psykologutbildning samt läsa kurser i retorik, samhäll och juridik för att komma in i politiken mer.
MyCassie; varför skulle det vara sämre än något annat?
#3 Eh va? Vad menar du nu?
Att arbeta inom snabbmatsbranschen? Det går ju att omväxla och variera även det…
#5 1. Du måste lyfta saker. 2. Du måste stå hela passet. 3. Du måste röra dig en hel del. 4. Du kan inte ha kryckor eller rullstol i den branschen. Det är inte en bransch för mig.
#6 jobba som kassörska då? det är många studenter som gör det. tror att man sitter mest men det är ju ändå lite fysisk och monotom arbete men inte extremt iaf. Läxhjälp funkar också, men då får man nog inte in lika mycket jämfört med om man istället jobbar heltid på helgerna. När man är läxhjälpare får man oftast anpassa sig till konsumenterna och det är inte så ofta som man kan få en fullspäckad schema med de ämnen man kan 8h/dag på en helg.
Minst hälften av de jag studerar/at med har haft deltid eller heltidsarbeten vid sidan om studierna. En av dem hade eget företag, mamma,fru, heltidsstuderande så det går nog att få ihop livspusslet med jobb och studier samtidigt på nåt sätt eftersom det är så många som gör det.
Telefonförsäljare är väl det jag tänker på när jag hör kriterierna eller medlemsvärvare via telefon. Såna jobb är ju inte fysiskt krävande och det är ofta mest kväll och helgjobb.
#7 Done that. Man flyttas mellan kassa, golv och lager så det funkar inte.
#9 Beror på butik, jag jobbade i enbart kassan i 2 år. Butiken var uppdelad i olika avdelningar; frukt, kassa, lager, frys etc. Så funkar många stora butiker för att ha uppdaterat personal på just den avdelningen.
#10 Jag har jobbat på Coop forum, Ica kvantum och jula. Där blev man flyttad mellan golv, lager och kassa.