grupparbete är tvång?
Hej! jag läser just nu en 1,5 års yrkesutbildning på komvux. Vi har väldigt olika nivå alla i klassen - vissa kör för godkänt andra för högsta betyg. Jag är en av dem som siktar på lite högre betyg men är i en grupp där man endast siktar på E-nivå.
Nu till min fråga: Finns det något som hindra/tillåter en lärare att tvinga på eleverna grupparbete? Jag efterfrågar nämligen att få göra de två arbetena ensam, då jag kan sikta på de mål jag vill ha. Vi har just haft 2 grupparbeten varav ett med den grupp jag är i nu så läraren borde veta att vi kan sammarbeta etc…
Jag hittar inget hos skolverket som säger att grupparbete är ett krav, men det ska la finnas någonstans? Det finns inte häller i betygskriterierna för kursen.
Mitt ultimatum blev: Gör grupparbete med din grupp eller läs på distans. Kan läraren säga så? - inte för att distansläsning blir några problem utan mest för att inte läraren ska kunna köra över oss elever - då det är många som är missnöjda med alla dessa grupparbeten…
You haven't lived until you've found something worth dying for
Bara en undran. Menar du att det går att "satsa" på E-nivå. Om jag förstått det rätt så är det betyget under, underkänt?
Aggeelin / medarbetare på Livskvalitet
betyget över underkänt - före detta Godkänt
betygskalan är: A B C D E F - .
A som MVG
C som VG
E som G
F som IG - underkänt
Grupparbeten är väl inte avgörande för slutbetyget? Du kommer förmodligen göra en massa ensamarbeten, samt visa på lektionerna att du har läst på osv.. men grupparbeten är ofta en del i en utbildning.
"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"
Betygskriterierna handlar om vad du ska kunna när du är klar med utbildningen. Alla lärare bygger upp "sin" kurs på det sättet dom själv vill. Det är väldigt oartigt av läraren att säga på det sättet till dig. Jag tycker du tar kontakt med syon och hör med denne. Har du bett om att få byta grupp ?
/ J