Studier iFokus

Studier

Etikett07-muntliga-skriftliga-redovisningar
Läst 3333 ggr
Fridaaaa
0

Tips och idéer - Tala inför folk

Jag har alltid haft svårt att tala inför folk.
Och nästa vecka ska vi ha muntlig examination. Jag är redan nervös. Känner klassen bra och så, men hjälps inte.

Försöker tänka att det kommer att gå bra, att det inte är någon fara ect. Men det hjälps inte. Kroppen lyssnar liksom inte.

Har ni några bra tips och idéer? Förutom att vara väl förberedd såklart.
Att titta på en "fläck" ovanför människorna eller "låtsats att de är nakna" som vissa ger tips på, hjälper inte😉

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

matsdotter
0

Jag tror att det bästa sättet faktiskt är att bara bita ihop och göra det - allra helst så ofta man kan. Utsätt dig för det fast att du tycker att det är jobbigt, och ge dig sedan en klapp på axeln för att du gjorde det ändå. Det är en vanesak att tala inför publik, och det blir mer och mer vardagligt och mindre jobbigt för var gång man gör det.

Utvärdera även tidigare gånger som du har gjort det, och alldeles efter att du har gjort det nu igen, och fundera på vad det egentligen var så hemskt? Hände det faktiskt någonting som är katastrofalt? Och spelar det egentligen någon roll, när det ändå bara är dina klasskompisar där som du vet att du kan skratta åt det med i ett senare skede?

Det är okej att känna att det är tokläskigt, du är knappast ensam. Försök att se känslorna lite som en bok som du läser, acceptera att de är där och tänk att "Jaha, där kom det en panikkänsla, vad kul för den" så går de faktiskt över mycket snabbare än om man försöker undvika dem. :)

Fridaaaa
1

#1 Ja självklart ska jag göra det. Men ville ha tips för att underlätta 😉 Mår liksom skit innan, riktigt illa i regel, yr osv.

Jo jag vet att det är en vanesak.
Men ville ha tips för att underlätta 😉 Det mesta du skrev är kopplat till det jag redan nämnt i #0 😛
(inget otrevligt menat, tackar såklart för att du skrivit och så).👍

Som sagt, hjälper inte att tänka på annat tyvärr, försökt många gånger.
Men kroppen lyssnar liksom inte. HJälper inte att tänka att jag gjort det innan, att det har gått bra.
Mest nu i skolan har vi varit i grupp eller fått sitta ner, och sitter jag ner och inte står framför alla går det betydligt bättre. Men tror inte vi får göra det tyvärr.

Man får liksom inga chanser direkt att "öva", så går inte så bra med det där 😕

matsdotter
0

Jag förstår att det kan vara svårt att få kroppen att reagera annorlunda, även det är en träningssak. Men som sagt, vad gör det egentligen att du mår skit innan och blir yr? Kan det inte bara få vara så då? Självklart är det jobbigt att reagera så, men om det är så kroppen reagerar vad du än försöker med, är det inte bättre att bara försöka acceptera det då? :)

Fridaaaa
0

#3 Jag vet inte vad det är som gör att jag mår illa och är yr.
Nej det kan inte bara få vara så, då är risken att jag kanske spyr istället och jag har stor spyforbi. Och är ju inte bra att stå där framme och må sjukt illa och vara yr. Inte så lätt att prata då eller kanske minnas det man ska säga 😉 Samt att det är extremt jobbigt för mig.

Vill som sagt ha tips och idéer. Andra som kanske har/har haft liknande problem, som kanske har tips på hur man kan underlätta.

Försöker som sagt att slappna av, tänka att det ska gå bra mm, men nix fungerar inte. Och inte lätt att träna bort saker när man inte får möjligheter till det heller. Enstaka gånger hjälper inte så bra. Går oftast bättre när jag inte står helt själv.

matsdotter
0

Jag har haft samma problem, och det är just tankarna som gjorde att jag kom över det som jag delger mig av. ;)

Det jag försöker komma fram till är att jag inte tror att det finns något tips som funkar, det enda som faktiskt funkar är att sluta försöka smita undan hur man känner för det och därmed acceptera att det är så det är. För det enklaste sättet att bli av med det, och att få ett långvarigt resultat, är att acceptera sina känslor, för då slutar de vara läskiga. Om du inte är rädd för att vara rädd, så att säga, så slutar du vara det. :)

Fridaaaa
1

#5 Läs vad jag skrivit då 😉 Skrev i #0 att det inte fungerar för mig. (med tanke på din svarar känns det inte riktigt som du läst allting jag skrivit tyvärr, men är bara känslan/tolkningen jag får utifrån dina texter).

Jodå, visst finns det råd och tips ang detta. Finns det med det mesta 🙂 Tyvärr det du har skrivit, är precis det jag skrivit i bland annat #0 att det inte fungerar på mig 😉 Spelar ingen roll hur gärna jag än vill få det att sluta, hjälps inte. Är envis, och försöker självklart. Vet att det inte lönar sig att smita undan.

Har inte sagt att jag försöker smita undan heller xD Jag gör alltid det muntliga, eftersom jag måste, annars klarar man inte kurserna om det är muntliga delar i, vilket det brukar vara fast på olika sätt.

Så, åter till trådens ämne, så blir det inte så mycket annat 🙂

Fridaaaa
0

Ingen som har tips?

[Moa-]
3

Jag säger tvärtemot många andra, men jag säger ha inte ett färdigt tal som du avser att följa till punkt och pricka, utan ha en grundläggande plan på punkter du vill ta upp och ta fritt. Detta ger en avslappnad attityd och språket flyter bättre. Det jag anser är mest fundamentalt är att kunna ämnet mycket väl, att då tappa bort sig eller staka sig gör inget, utan det går att improvisera med en stabil grund.

Ha gärna stöd av ett bildspel, som tar upp just punkter som du sedan fritt avhandlar, har du allt för mycket text riskerar du snabbt att åhörarna läser istället för att lyssna, och detta blir sällan positivt. Citat om detta nyttjas är däremot undantaget, dessa får gärna vara uppskrivna.

Fridaaaa
1

#8 Vi har en uppgift som vi ska skriva och sedan tala utefter, som sedan ska lämnas in, så kan inte tala så mycket fritt tyvärr.
Får ha stödord men ska som sagt tala utifrån det vi skrivit som ska lämnas in 😕
Ja powerpoint kommer jag att ha, med stöd.

Är livrädd att jag ska tappa bort mig. Är ju inget fritt ämne heller, visst mycket utefter en själv men ändå struktuerat lite efter vad som måste vara med

[Moa-]
0

Så länge du kan ämnet så kan du tappa bort dig och rädda upp det. Om din lärare kräver att du skall följa ord för ord, så fråga vad som är syftet med detta… Så länge du kan följa punkterna och ta upp det som är väsentligt har du enligt mig uppfyllt kraven. Med tala fritt så avser jag inte hitta på något där och då, utan att du har en plan om vad som skall avhandlas, men ej har formulerat meningarna…

Sedan är det ju så tråkigt att man blir säkrare och tryggare för varje presentation, på samma sätt som med mycket annat, så det gäller endast att ta de chanser man har att utsätta sig för detta.

Lycka till!

Fridaaaa
0

#10 Vi har bara hållt på med denna kursen i 4 veckor, varav 1½2 veckor var hemma pga jul mm. Är en 5veckorskurs, så kan inte ämnet så bra, då det är som sagt väldigt brett.

Nej jag ska inte att läraren krävde att man följde ord för ord däremot ska man berätta det man har skrivit, behöver inte vara ordagrant men man kan inte säga en massa som inte står i det skriftliga, alltså improvicera för mycket.

"tyvärr" har vi sällan sånt här, så lika jobbigt varje gång. Hade muntligt men i grupp och då känns det på ett helt annat vis.

[SophD]
1

Alltså mitt enda tips är att vara väl förbered, ta djupa andetag precis innan, försök inte svimma 😃 Det är ungefär så jag tänker… Haha, lycka till!

Fridaaaa
0

#12 Ja jag försöker vara väl förberedd men inte mycket tid vi haft på oss, då vi har andra arbeten som ska klaras av häremellan 😕 Men får göra så gott jag kan.
Men jobbigt med när man mår så illa att prata 😕

[SophD]
0

#13 Jag förstår det… Ska själv göra en muntlig presentation på Engelska på måndag. Vi har bara haft 1 vecka på oss… Är så nervös så jag inte känner mig alls säker på Engelska + att vi får inte läsa från en text… Så jag sitter lite i samma sitts. Jag hatar att prata framför människor. Lycka till :)

Fridaaaa
0

#14 Ja vi har knappt haft det, jo antal dagar med helg men man kan liksom inte sitta med det 24/7 (stor uppgift samt en skriftlig del), plus annat då som ska göras 😕

Ja jag med, när man ska bli bedömd med.

Fridaaaa
3

Redovisade igår. Gick över förväntan. Fick redovisa bland de första, tror att det hjälpa mycket samt att läraren som vi hade (träffat henne en gång innan då hon kom ut på min praktik), var helbra, skojade osv så man kände sig verkligen avslappnad.

moondancer
0

#16 Härligt :D

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Fridaaaa
1

#17 Ja kändes riktigt bra 🙂

Kimji
0

Jag orkar ärligt talat inte läsa hela tråden men här är iaf mitt tips.

Jag tycker att det är kul att redovisa (även om jag självklart blir nervös ibland). För mig handlar det nog främst om att jag inte ser det som att jag tvingas till att stå och läsa upp något för folk utan att jag istället ser det som en möjlighet att förmedla något till mina klasskamrater. Jag fokuserar på att lägga upp det så att de ska lära sig något och förhoppningsvis tycka att det är lika intressant som mig. Intresse smittar av sig. Jag har också alltid fått väldigt bra respons på mina redovisningar sedan jag tog till mig den inställningen.

Fridaaaa
3

Fick VG på det muntliga :O Alltså högsta, det trodde jag aldrig. Superglad!

moondancer
2

#20  Jättebra jobbat! :)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Fridaaaa
0

#21 Tack 🙂

:holmgreen:
2