Studier iFokus

Studier

Etikett15-csn
Läst 3191 ggr
Ralktad
0

Får jag handla upp bidraget?

Hej. Jag ska hoppa av gymnasiet nu i januari, och fick mitt CSN-bidrag 31 december. Får jag använda pengarna eller kommer jag bli tvungen att betala tillbaka 1050 till CSN då jag hoppar av nu i januari?

Min blogg - schäfer, lydnad & bruks

Medarbetare på Hundar.ifokus

[Moa-]
2

Varför hoppa av? Bättre att gå klart. =)

[_hsleiufhbtv]
0

Man får väl inte 1050 i december med tanke på jullov? Eller är jag ute och cyklar?

[Moa-]
0

Gymnasiet får samma belopp löpande.

Som svar på din fråga utbetalas pengarna i efterskott, och pengarna du fick i december avser därmed dina studier i december.

Ralktad
0

#1 Jag hoppar av för att jag inte får den hjälp jag behöver, och har försökt få under mina 3 år i ettan. Ska egentligen ta studenten i år, men är kvar i första ring.

#2 Jo det får man.

#3 Tack.

[Moa-]
2

Ralktad; vad är det du behöver hjälp med? Har du någon särskild diagnos? Har du några syskon eller föräldrar? Har du nyttjat de möjligheter som finns? Vilket program läser du?

Att hoppa av gymnasiet är inte att rekommendera då det är en kompetens som fordras genom hela samhället…

Ralktad
0

Jag har grava inlärningssvårigheter & koncentrationssvårigheter. Påbörjar en utredning av ADD i år.
Jag har både syskon & föräldrar, men det finns inget dom kan hjälpa mig med. 
Jag hoppar av gymnasiet och påbörjar mina studier på Komvux istället.

[Moa-]
0

Ralktad; får du påbörja dina studier på komvux redan vid din ålder? Reducerade program är inget som finns kvar? (Att läsa ett lägre antal poäng och kunna lägga mer tid på varje kurs.)

Ralktad
0

#7 Nej, jag måste förmodligen vänta 1,5 år innan jag får påbörja mina studier där. Reducerat finns kvar.

[Moa-]
2

Ralktad; är inte det en väg att gå då? Vad har du tänkt ägna dig åt under dessa år?

Nej, även om det känns svårt och hopplöst så skulle jag rekommendera att du tvingar dig själv att kämpa och läsa vidare. Du måste ju ha fått några betyg såhär långt?

Ralktad
0

#9 Det gäller bara 1 år, så det är ingen fara med mig. 1 år går fort. Men för att inte bli deprimerad (har depression) så ska jag försöka hitta mig en praktikplats inom hund.

Varför måste jag ha fått det? Det är en av anledningarna till varför jag gått om 3 gånger - jag klarar inte av gymnasiepressen. Jag klarar inte av att ha 8 ämnen i veckan. Jag klarar inte av skolmiljön och allt vad det innebär. Jag kör redan med reducerat men jag vill jobba hemifrån, vilket jag inte får av min rektor, så därför väljer jag att hoppa av gymnasiet och vänta 1 år tills jag får läsa på komvux.

[Moa-]
0

Låter jobbigt och trist, men det finns inget sätt ni kan kompromissa? Det låter som om du läser mycket mindre än de övriga, kan du inte nyttja den tiden de andra läser andra ämnen till att studera de ämnen du faktiskt läser hemma i lugn och ro? Har du inlärningssvårigheter och anser dig få för lite hjälp, så är det kanske så att du inte skall läsa mer hemifrån, utan tvärtom? Detta för att faktiskt få den vägledning som det låter som om du behöver. 

Bara ett år i din ålder är ganska stor del procentuellt av din livstid, och det är alltid en fara när man vänjer sig vid kravlöshet och att vara hemma. Många har svårt att återgå till en "normal" rytm i livet då.

Jag vill bara rekommendera dig att verkligen överväga detta och se om det inte finns någon lösning, studiestugor, läxhjälp eller liknande som kan få dig att ta dig igenom studierna. Allt för ditt eget bästa. =)

Ralktad
0

#11 Tack för omtanken!
Med för lite hjälp menar jag inte i själva lärandet, utan generellt. Dom är inte individanpassade där, utan tar för givet att alla ska ligga på samma nivå.

Det största problemet är att jag inte klarar av att ha 8 ämnen att hålla reda på. Just därför tänker jag köra på komvux och köra med 2-3 ämnen per termin. 
Som sagt, tack för omtanken, men jag har redan bestämt mig 🙂

Åsa S
0

Man får studiemedel i förskott enligt CSN hemsida

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/utbetalningar/hur-mycket-far-du-1.2823

Så jo du kommer få betala tillbaka pengarna. Och enligt min erfarenhet som lärare och har hört från elever så är inte CSN snälla de vill ha tillbaka sina pengar rätt snabbt då de fått veta du hoppat av och missköter du avhoppet eller betalar sent får du väldiga problem få studiemedel sedan då du kanske vill plugga igen. Det bästa man kan göra är att kontakta CSN så snabbt som möjligt och om man inte kan betala hela summan göra upp någon slags återbetalningsplan det är ju synd annars ifall du kanske inte får studiemedel de 6 första månaderna då du vill studera senare i livet (har man hoppat av studier tidigare + inte skött återbetalningar måste man visa att man kommer gå kvar och att man menar allvar med studierna innan de beviljar studiemedel)

Ralktad
0

#13 Okej! Då ska jag inte använda dom. Tack för svar.

[Moa-]
0

Åsa S; viktigt att skilja på vilken typ av studier det gäller. TS är under 20 år och läser på gymnasiet, vilket gör att de regler du hänvisar till ej är tillämpliga.

Ralktad; som jag skrev ovan får du pengarna i efterskott när du är under 20 år och läser på gymnasiet. Så har du läst december ut skall pengarna vara dina. 

"När kommer pengarna?

Du får studiehjälpen utbetald i efterskott varje månad.

Det betyder att du får pengarna för exempelvis april i slutet av april. Oftast kommer pengarna den sista vardagen i månaden." (Här är en länk till korrekt sida.)

Jag hoppas att det löser sig på bästa sätt för dig i alla fall. =)

Ralktad
0

#15 Okej! Tycker det låter mer logiskt.
Förresten så hittade jag ett gymnasium som heter Magelungen (MBC gymnasiet), i Stockholm -Södermalm.
Det är tydligen för personer som gett upp hoppet om skolan, behöver särskilt stöd och ja.

Här finns en länk: http://www.gymnasium.se/skola/mbc-gymnasiet-soder-14515

Det kanske skulle vara något för mig 🙂

[Moa-]
0

Ralktad; jo, undersök saken och se om de kan tänka sig ett upplägg efter dina önskemål. =) Bor du inom området? Annars kan jag tänka mig att det är svårt att bli antagen tyvärr.

Däremot så drivs det av ett aktiebolag, så hör gärna med de som läser där vad de anser om skolan innan du eventuellt börjar.

Ralktad
0

#17 Vart ska jag höra av mig? Kan man maila? Tycker det är superjobbigt att ringa.. 
Jag bor i Stockholms län, i Hässelby.

[Moa-]
0

Du kan ringa eller maila till skolan, de har öppet hus snart om du vill besöka dem. Du kan annars be dina föräldrar att kontakta dem.  Det jag menade var att du kan tala även med någon som läser där nu, för att få en mer objektivbild och inte endast det som företaget/skolan vill visa upp.

matsdotter
0

Nu har jag inte läst igenom alla inlägg speciellt noga, men en tanke som slog mig är om du inte kan hitta ett gymnasium med praktisk lärlingsutbildning? Du skrev att du ville hitta en praktikplats som har med hundar att göra, och om du då kan lägga upp det så att du får praktisera kanske 3 dagar i veckan och sedan läsa få utvalda kurser i din egen takt 2 dagar i veckan bör det kanske fungera?

Jag har ju ingen aning om hur det fungerar med skolorna runt om där du går, men jag vet att lärlingslinjerna här runt är extremt individanpassad, du behöver läsa betydligt färre kurser samt att du får läsa mycket mer i din egen takt. Det kan ju vara värt att kolla upp i alla fall? :)