Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 1546 ggr
[SammieS]
2013-12-11 00:40
0

NATURBRUKSPROGRAMMET

Jag skrev nyligen ett inlägg om resturang- och livsmedelsprogrammet :)

Jag har också kikat en del på naturbruksprogrammet med inriktning djur… så har ungefär samma frågor, är det lätt att få jobb efter dem 3 åren på gymnasiet? har någon av er gått eller går eller bara vet om naturbruksprogrammet? så skriv gärna mer information till mig, man tackar för svar 🙂

[ElisabethYL]
2013-12-11 01:01
0

Hej!

Jag gick naturbruksprogrammet med inriktning trav och tog studenten för 9 år sen..

De är relativt lätt att få jobb efteråt, de som inte fick jobb efter studenten när jag gick var i princip samma personer som misskötte studierna. Därmed inte sagt att alla fick jobb inom naturbruk, vissa jobbar i mataffär, en fick jobb i reception på ett djursjukhus, själv fick jag jobb i industrin efter att ha gått på universitet i ett år…

Utbildningen är rätt så rolig, men intensiv så att säga.

Det är inte lätt att bara berätta såhär, men fråga gärna det du vill veta. Är det någon särskilld skola du tittat på, eller undrar du mest allmänt?

[Myraan]
2013-12-11 01:07
0

Hej!

Jag gick också ett naturbruksgymnasium, i somras. Inriktning djurvård, sällskapsdjur och tropisk djuranläggning. Många har fått jobb efteråt! Vet inte om det gäller alla naturbruksgymnasier, men vi hade i alla fall mycket praktik. Och det är ju ett mycket bra sätt att skaffa kontakter. Bra att ha!

[SammieS]
2013-12-11 12:37
0

Låter positivt! jag ska bestämma mellan restaurang och livsmedelsprogrammet eller naturbruksprogrammet både djur och matlagning/bakning är ett stort intresse tror det kan bli mer än ett jobb för mig alltså något jag tycker är roligt.

Just nu undrar jag bara det är ett tag kvar tills jag ska göra mitt val

[_hsleiufhbtv]
2013-12-11 14:09
0

Jag går själv inriktning djurvård mot sällskapsdjur och zoo just nu, men jag trivs inte alls med utbildningen. När jag valde i nian var jag jätteglad och peppad på att få gå tre år (djurtok som jag är) där nästan allt handlade om djur, och det var hur kul som helst - till en början! Nu är det faktiskt bara tråkigt. Till och med så pass tråkigt att jag kommer byta linje och skola efter sommarlovet.

Det är ganska lätt att få jobb efteråt, jag fick efter vår första praktikvecka ett sommar/helg/lov-jobb på samma ställe, och kontakterna man får genom all praktik är guld värda.

Men tja, trivs man med djur och vet att det är det man vill jobba med, så är djurvård absolut en bra linje att gå :)

[SammieS]
2013-12-11 14:36
0

Livetskaniner vilket program ska du välja istället? vad tråkigt att du inte tyckte det var tillräckligt bra. Själv så tror jag att det kommer bli resturang och livsmedelsprogrammet jag väljer men vet inte.

[_hsleiufhbtv]
2013-12-11 15:29
0

#5 Naturvetenskap - samhälle ska jag byta till :)

Nej det är svårt det där, med det där valet. Hoppas du väljer rätt!

[SammieS]
2013-12-11 16:13
0

Japp de är svårt. varför blev de tråkigt enligt dig?

[_hsleiufhbtv]
2013-12-11 16:20
0

#7 Jag har alltid varit ambitiös, och har alltid velat ha seriösa uppgifter. När jag kom till denna skolan efter sommarlovet i nian, försvann hela min skolgnista ganska snabbt. Allt kändes för enkelt, allt vi lärde oss om djur kunde jag i princip helt och hållet sedan innan. Det kändes som om allt var en repetition av allt jag själv lärt mig förut helt enkelt. Så är det fortfarande trots att jag nu går i tvåan, ingenting är liksom "åh det visste jag inte, det var något nytt"-känslan. Min skola är dessutom väldigt… Ja, jag vet inte. Oseriös är kanske fel ord. Så det beror nog på det också.

Så det beror väl helt och hållet på vilken skola man tänker gå och hur pass stor förkunskap man har :)

[SammieS]
2013-12-11 16:31
0

Jo och sedan är vissa människor mer arbetsdrivna än andra så det är ju olika vem som passar till vad.

Men utbildning är bra att ha trots allt !

[_hsleiufhbtv]
2013-12-11 16:44
0

#9 Jo men precis!

Ja, och beroende på vad man vill jobba med får man ju anpassa utbildningen där efter. Jag var stensäker på att jag ville arbeta med djur när jag gick i nian, och valde gymnasium där efter. Men alla kan ju ändra sig 🙂