Matte hjälp
Jag håller på att plugga upp matten, går sista året på gymnasiet och har då endast matte en gång i veckan. Har alltid haft svårt för matte och alltid haft lärare som krånglar till det för mig. Nu har jag fått en lärare som verkligen kan lära ut åt mig och jag fattar jätte bra när jag är där och när hon förklarar m.m men direkt när jag kommer hem så nollställs hjärnan för vissa tal och jag har tyvärr ingen som kan hjälpa mig här hemma utan att dem krånglar till det ännu mer.
Har letat på nätet efter en förklaring men hittar inte så hoppas någon här kan hjälpa mig.
Är nu då på Tal i decimalform.
ett tal är: Beräkna utan räknare: 0,3-0,25
vet att de blir 0,05 genom facit men kan själv inte komma fram till det svaret. + tal kan jag men när de kommer till - så står de still.
Så hur ska man räkna minustalen?
Tänk 0,3 som 0,30 istället för det är precis samma. Så då blir det istället 0,30-0,25. Är det enklare så ställ upp det över varandra:
0,30
-0,25
0,05
:)
Räkna precis som du räknar utan decimaltal! :D
0,3-0,25=0,05
0,3 är ju samma sak som 0,30 så om du tycker det är svårt så kan du ju bara tänka:
30-25=5
och sen lägga till nollorna!
haha jaha! Då var de ju inte speciellt svårt, tack för hjälpen! :)
Kolla upp om Mattecentrum har några träffar nära dig så kan du få hjälp där! 🙂

Mvh Stephanie 

Håller med #4. Mattecentrum är en ideell organisation som hjälper barn&ungdomar med matematik i alla nivåer upp till Matte E eller motsvarande. Bor du i storstockholm så kan du välja o vraka mellan olika dagar, tider och platser, men annars har vi läxhjälp minst en gång i veckan i de flesta av Sveriges orter. Tid och platser ser du genom att gå in på deras hemsida, sen går du in på räknestugor/tid o plats. Dessutom finns matteboken.se där de har samlat mycket nyttigt material på en och samma plats.
Hade faktiskt varit riktigt bra men tyvärr ligger de närmsta 5 timmar bort och de känns lite jobbigt
Om du behöver hjälp med matte så får du gärna lägga till mig på Skype. Tycker matte är bland det roligaste man kan hålla på med :)