Beslutsångest, byta linje?
Just nu går jag andra året på djurvårdsprogrammet. Jag trivs inte, varken med lärare eller klassen, och har därmed redan sedan ettan funderat på att byta linje då jag kommit underfund med att jag valt fel utbildning redan från början. Jag vill inte riktigt jobba med djur, jag vill bara ha det som fritidsintresse. Skolan jag går på nu har sänkt mina betyg om man kan säga så, jag har tappat skollusten otroligt (gick ut med majoritet MVG i nian) och nu ligger jag på runt C i allt. Jag kan så otroligt mycket mer, och det vet jag om, så betygen beror inte bara på det nya systemet. Jag tar aldrig tag i det ordentligt, för hela skolan känns meningslös och lärarna känns så ointresserade. Dessutom pendlar jag fem timmar per dag, vilket är fruktansvärt.
Men till saken. Jag funderar på att hoppa av djurvård nu till jullovet, för att sedan till våren söka in till ett NA-program betydligt mycket närmre mitt hem. Jag behöver ha en seriös linje och seriösa människor för att ta skolarbete på allvar, och NA är ju en bred utbildning. Perfekt om man vill plugga vidare sedan, vilket jag vill!
Jag är född -96 om det är relevant. Jättetacksam för minsta svar och tankar!
Livet är för kort för att man ska fortsätta på fel bana. Jag har korrigerat kursen så många gånger studiemässigt att min pappa kallade mig för Cristoffer Columbus.
Det är inget jag ångrar, tvärtom, då jag är enormt allmänbildad tack vare just detta.
Naturvetenskap är en enormt bra grund att stå på, oavsett vad du senare väljer att studera vidare inom.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#1 Tack för svar!
Ja jag känner lite så också. Men å andra sidan är det ju två år av mitt liv som jag bara liksom kastat bort för ingenting. 😕 Om jag bestämmer mig för att byta alltså.
Men är dom bortkastade? Du har ju lärt dig saker och dessutom har de sakerna varit med och format den du är idag, dvs en person som är redo för nästa steg.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
#3 Ja kanske det.. Usch det är så svårt.
Jag säger tvärt om, du är snart halvvägs, så se det så, du är snart igenom gymnasiet. Försök välja så breda kurser som möjligt när du har möjlighet, och försök läsa till så att du har någon extra kurs i matte, svenska och engelska, ofta bra när du skall läsa vidare.
Det är inte lärarnas ansvar att motivera dig, utan ditt eget, så försök skärp till dig och ansträng dig det yttersta nu i slutet. C är inga dåliga betyg, utan motsvarar VG, betyg från grundskolan och gymnasiet mäts inte alltid på samma sätt och en variation däremellan är inget konstigt, allt beror på styrkor/svagheter.
Undersök möjligen om det finns något annat program som du kan byta till utan att behöva läsa om? Vill du i den åldern verkligen läsa med de som är två år yngre, i just den åldern känns det som om åldern är som mest relevant, så fort du gått ur gymnasiet så minskar den skillnaden ganska markant…
#5 Tack för åsikter! Jag har ju valt till svenska 2 och 3, läser svenska 2 just nu. Men jag har omöjligt tid med fler kurser (som då blir utökade). Mitt liv är stressigt nog redan som det är och jag är inte pigg på att komma hem runt 8 varje dag och då ha både häst, kaniner, gerbiler och min egen träning att ta tag i. Fick hoppa av engelska 6 (som jag läste utökat) för att jag inte hann.
Skyller inte på lärarna heller, tycker bara det är tråkigt med oengagemang. Jag skärper mig så mycket jag bara kan. Senast igår satt jag uppe till 4 på natten och pluggade biologi. Två timmars sömn och sen iväg igen. Men jag är missnöjd med C, det är ju det som räknas. Jag vet att jag mycket väl behärskar både A och B, men det går bara inte just nu.
Jae alltså det är ju just NA jag vill läsa. Att gå med 98:or känns inte jättefrestande nä.
Jag säger som #1, Livet är för kort för att vara missnöjd! Vill du inte syssla med djurvård som jobb så ska du heller inte utbilda dig till det. De två åren du gått har du ju samlat på dig poäng (För visst är det så i Sverige med?) och kunskaper.
Naturvetenskapliga program ger ju en jättebra grund, så även om du ändrar dig på nytt och vill jobba med djur kan du studera till det sedan.
Go for it!
~ Kram Nadja ♥
♥ Ålandskaninhoppare ♥ Vardagsblogg ♥ Kaninblogg ♥
Jag säger läs klart, och ta evt. ett år och komplettera med de kurser du kanske upptäcker att du saknar på komvux. På många håll finns även tekniskt basår om du vill plugga natur på universitet eller högskola. Otroligt onödigt nu när du är så nära mållinjen, att hoppa av. En studentexamen kan du använda till mycket; sedan öppnas MÅNGA dörrar mot nya inriktningar i livet. Jag läste också djurvård i gymnasiet, och det råkar vara just ett fritidsintresse även för mig. Jag har varit inne på flera olika spår, men inget av dem har haft något med djur att göra sedan dess. Programinriktningen på gymnasiet dikterar inte på något vis resten av din utbildning, din karriär eller ditt liv - se det som en erfarenhet och en del av den person du är och har blivit! :) OCH se till att ta tag i de där sista kurserna och betygen. Så nära nu. Kom igen!