Högskoleprovet
Hur många av er ska göra högskoleprovet nästa vecka? Det här blir min första gång och jag måste säga att jag är lite nervös :)
Medarbetare på Skolios Ifokus.
Jag hade planerat att göra HP. Hade köpt studieböcker och började plugga redan direkt efter nyår. Mitt mål var att få MINST 0.7 för att kunna komma in på sjuksköterskeutbildningen (förra gången jag skrev HP fick jag 0.4 tror jag).
Men! Eftersom jag kom in som reserv på utbildningen nu så slipper jag göra HP och jag är inte alls ledsen över det. 🙂
Jag ska också skriva för första gången! 🙂 Satsar inte på något särskilt resultat utan mest bara känna på hur det är så satsar jag högre/mera målmedvetet till nästa gång sen.
Med vänliga hälsningar
Chess
Har bara skrivit 1gång och jag fick 1,2 och hade inte pluggat och har alltid haft mediokra betyg typ G. Har dock alltid älskat att läsa och har en mycket god ordförståelse och tror jag kom rätt långt på det för på mattedelen och statistiken gissade jag hejvilt. Men jag kom ju in på trädgårdsingenjörsutbildningen på det iallafall.
#1 Åh vad skönt att du kom in ändå på reserv :D Jag satsar också för att komma in på sjuksköterskeprogrammet i Göteborg, men det vet jag är lite kört. 1,4 kommer jag nog aldrig att lyckas med haha ;)
#2 Det låter som en bra idé att bara köra denna gång och satsa på att få högre nästa gång :) Önskar att jag hade varit lika smart som gjort det några gånger tidigare än nu när det faktiskt "gäller" haha.
#3 Oj vad imponerad jag blir! Det var ju ett toppenresultat det där :) Jag har precis som dig väldigt god läs och ordförståelse så jag hoppas också lite på att det kan rädda mig :)
Jag ska göra det för andra gången. Fick 1,2 i höstas vilket jag tyckte var bra, men ska göra det igen och hoppas såklart på ännu bättre, minst 1,3 men vi får se 🙂
#5 Vad duktig du är! Lycka till :)
#6 Lycka till :)
Hur gick det för er andra som skrev? Kändes det bra? 🙂
Jag gick in med noll krav på mig själv och vet iaf att jag levererade över 1,0. Får se sen när normeringstabellerna kommer den 26:e och mitt personliga resultat 2/5 vad det blev i slutänden. Men över 1,0 är det utan tvekan! 😃
Med vänliga hälsningar
Chess
#8 Skönt att du kände att det gick så bra :D
Jag gick in med ingen förväntan alls, och skönt var väl det för jag klarade mig inte alls bra ;) Men det var kul att ha testat på det! :)
Det gick nog okej för mig, jag har ju som mål att förbättra mitt 1,2 så jag hoppas verkligen jag lyckas med det! Har rättat mina svar och jämförde med förra årets normeringstabell, enligt den borde jag få 1,4 på verbala delen och 1,1 på kvant. Det blir ett medel på 1,25 men det kan såklart ändras hur mycket som helst.. 🙂
#10 Lite så jag känner med när jag kollar gamla tabeller. Ligger då riktigt bra till för att komma in på några av de utbildningar jag vill men det kan ju ändras… 🤔 Så nöjer mig med att över 1,0 är jag definitivt och förhoppningsvis mycket högre än så!
Med vänliga hälsningar
Chess
Hur många rätt hade ni? :)
#11 Kolla inte på för gamla tabeller bara, då såg ju provet helt annorlunda ut och det var mycket mindre matte. Men HT 2012-tabellen borde inte vara så jätteannorlunda från den som kommer för det här provet, eftersom provet var väldigt likt 🙂
#13 Är HT12 och VT12 jag har tittat på bara 🙂
Med vänliga hälsningar
Chess
PP 2: 22
PP 3: 29
PP 4: 21
PP 5: 27
Själv då? 🙂
# 15 Vad duktig du är!
Haha vågar jag ens skriva det nu när du fick så bra ;) Nä men
2: 18
3: 17
4: 13
5: 23
Haha den sista mattedelen var inte riktigt min grej kände jag ;)
Jag har skrivit högskoleprovet tre ggr - 1.1, 1.3 och 1.4 har jag fått. Jag hatar det 😃 Jag är så galet nervös inför dom! Men nu har jag tack och lov kommit in på en utb. och känner mig nöjd med det. Så om jag skriver högskoleprovet nån dag igen, så är det för skojs skull.

Mvh Stephanie 

#17 Fina resultat det :D Kul att du kommit in på en utbildning nu i alla fall, då slipper du känna den stressen :D
#18 Tack, men jag är inte så nöjd faktiskt :p Mattedelen är den som gått sämst och då är ändå matte mitt bästa ämne… Jag borde definitivt klara högre!

Mvh Stephanie 

Idag släpptes normeringstabellerna för vårens högskoleprov. Hur gick det för er alla? :)
1.25 för mig. Känns helt okej, hade hoppats på 1.3 men jag hade 1.2 i höstas så jag höjde ändå lite. Och hade över medelpoängen på både kvant och verbal, så det får jag väl vara nöjd med 🙂
Slarvat bort mitt papper med hur många rätt jag fick men bör bli ungefär som jag trodde baserat på gamla normeringstabeller, 1.4-1.5 någonting.
Med vänliga hälsningar
Chess
#21 Men om du fick 1.25 så lär du väl få 1.3? Avrundas det inte uppåt?

Mvh Stephanie 

#23 Från och med i år börjar de skriva ut med två decimaler så det avrundas inte.
Med vänliga hälsningar
Chess
#24 Jaha! Det visste jag inte… Surt 😕

Mvh Stephanie 

#25 Hade jag fått ett ynka poäng till på matten hade jag fått 1.3 totalt, så lite surt är det ja… Men jag är som sagt ganska nöjd ändå 🙂
Jag fick tre poäng mer än vad jag trodde, lite kul när man får lite extra än vad man räknat med! Dock var mitt resultat uruselt. 0,8 skrapade jag ihop, men får väl skylla på att det var första gången samt att jag inte pluggat ett dugg. Kanske testar på att göra det någon mer gång för att se om man kan höja sig, även om jag ska börja på högskolan till hösten ändå :)
blev 1.5 exakt för min del 🙂
Med vänliga hälsningar
Chess
Idag kan man se sitt resultat för den här terminens prov, är det fler som gjort det i år igen? Jag fick 1,35 och är väldigt nöjd med det, är ju en ganska bra höjning från de tidigare 1,20 och 1,25 :)
Jag gjorde högskoleprovet några gånger under gymnasiet och låg runt 1-1,2. Nu 10 år senare skrev jag det igen och fick 1,4 utan att ha förberett mig. Framförallt ordförståelse hade jag nästan alla rätt på, orden har man ju lärt sig med åren.
#30 Bra jobbat! Jag skrev första gången och fick inte jättebra resultat!
Vänliga hälsningar Jessica
medarbetare på socialt stöd & Anhöriga
Tack #31, det som var meningen med inlägget var att livserfarenhet gjorde för mig, provet lättare.