HJÄLP Snälla!!
Jag har haft en riktigt jobbig gymnasietid än så länge. Jag började på plusgymnasiet förra året, på handelsprogrammet. Sedan vid jul, efter halva året så bytte jag till IB (allt på engelska). Fick för mig att det var det jag ville gå. Sedan klarade jag inte av det programmet och slutade ca 1 månad innan sommarlovet. Altså slutade skolan helt. Det innebar ju att jag fick F i alla ämnen eftersom att jag skulle börja om. Nu går jag 1an på plusgymnasiet igen men lärarna på ifrån Ib sa att jag hade rätt till att pröva för att få högre betyg i de ämnen som krävs för att kunna börja med min gamla klass på plusgymnasiet, altså i 2an! JAg blev ju jätteglad för det vill jag verkligen, tillochmed lärarna på plusgymnasiet och min gamla mentor sa att det skulle gå. Men när vi hade möte med rektorn så sa han bara rakt av: Nej, det går inte.
????
Varför säger alla att det går förutom honom? Det känns som att det går fast han vill inte ödsla tid på det??? Blir riktigt ledsen iaf :(
Snälla hjälp mig hur jag ska gå tillväga. Kan detta gå? borde jag gå vidare till skolinspektion/skolverket??
Eftersom du hoppade av och fick F i alla ämnen så skulle du behöva läsa om och in alldeles för mycket. Antagligen därav din rektors svar, hade du haft F i några eller något ämne hade det säkert gått men eftersom du fick F i allt så går det inte att prövas utan man får börja om ett år.
Jag kan dock ha fel, kontakta din SYV på skolan och prata med honom/henne
Har man fått F har man alltid rätt att läsa om för ett högre betyg. Din nya rektor har fel där. Om du däremot fått E eller högre får du endast läsa om till högre betyg om rektor godkänner det. Prata med SYO istället. H*n vet bättre om sånt här än rektorer gör.
#2 Det är väl att man har rätt att läsa upp icke godkända betyg på den skolan man fått dem på? Inte att man har alltid rätt till det på skolan man byter till.
#3 Det stämmer delvis.
Rektor kan aldrig neka någon att läsa upp betygen IG/F oavsett om du går kvar på programmet, bytt program eller bytt skola.
Har du däremot fått ett betyg G/E eller mer så kan rektor besluta om du får läsa om kursen för ett högre betyg oavsett om du är kvar på samma skola (och bytt program) eller om du bytt både program och skola. Det är upp till varje rektor, på berörd skola, att själv bestämma om det är möjligt eller inte.
Om man enbart byter skola men går samma program, är jag inte säker, men då tror jag inte ens det är möjligt att läsa om en redan godkänd kurs.
Tack för alla svar!