Gymnasiepoäng
Hej! Är det någon här som vet hur man räknar ut hur många gymnasiepoäng man har? Jag gick barn och fritid, har 10 G, 1 VG och resten IG och "streck". så hur räknar jag ut hur många ämnen och poäng jag behöver läsa upp för att komma upp i 2500 som är högskolepoäng? Jag har aldrig riktigt fattat hela grejen med poängen och nu har de väl ändrat hela betygsystemet och sånt?
Tack på förhand!
Du måste ta reda på hur många poäng varje kurs gav. Det bör stå där dina betyg står eller på skolans kursplan
okej, och IG då? Räknas de med eller? Om ja tex har G i en 100 poängskurs, och VG i en 50 poäng så har ja med de två ämnena 150 poäng? har jag fattat rätt då? Och streck står ju inte med i betygen och då räknas de typ som att jag inte ens läst ämnet..?
du kan räkna ut det här
Man kan säga att man tar ut poängvärdet av IG - MVG och delar med antal ämnen, vilket ger dig ett snittbetyg/meritvärde.
Tror det i det gamla systemet ser ut som följer:
MVG =20
VG = 15
G=10
IG=0
Summera allt och dela med X antal ämnen så får du ditt värde.
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.
Ja, streck innebär helt enkelt att du inte var därtillräckligt för att kunna räknas ens som underkänd, dessa kurser går ej heller att "tenta upp" på samma villkor som underkända betyg (IG). IG får du tillgodoräkna dig till viss del, men ej hur många som helst. För att få ett slutbetyg från gymnasieskolan krävs minst godkänt betyg i minst 2250 poäng, alltså max 250 poäng med IG. (Gäller från tiden med IG- MVG som betygsskala.)