Hjälp med algebrauppgift
Hejsan! Har fastnat på en ekvation i min mattebok som jag skulle vara evigt tacksam om någon kunde förklara hur jag löser :)
(x2y)/(xy2) = y - x
Så väldigt tacksam om någon kan förklara.
Det du har är
(x2y)/(xy2) = y - x, tar ju x och y ut varandra i vänsterled
x/y=y-x
i det här steget undrar jag vad det är du ska lösa ut? Om det är x blir nästa steg:
x= y2-xy, sen flyttar du över allt som innehåller x till en sida
x-xy=y2, sen löser du ut x
X (1-y)= y2
X= y2/(1-y)
Är det förståeligt? Och vad säger facit?
#1 Tack snälla du!
Förlåt, glömde helt skriva att det är x som ska lösas ut.
Jag förstår allt utom de två sista stegen. Allt annat är solklart. Det jag inte förstår är hur - xy kan bli (1-y)?
Återigen, stort tack!
x-xy=y2
Ur ekvationen ovan i vänster led så bryter du ut Xet, med andra ord har du X*1-X*y, som är samma sak som X*(1-y)
Det man inte ser är 1:an i ekvationen.
Sen när du har löst ut X på vänster sida, flyttar du över 1-y. Matematiskt sett så dividerar du båda sidor med 1-y och det gör att du "eliminerar" 1-y på vänster sida och ist hamnar 1-y i nämnaren på höger sida (eftersom du har dividerat med 1-y för att få loss X).
Hoppas det blev tydligare, säg till annars!
Jag tror det blir missförstånd eftersom det smugit sig in ett fel i räkningen. När man samlar alla termer med x på en och samma sida blir termen med xy positiv istället för negativ x+xy=y2. 🙂
/Sjöis
"Sat Chit Ananda - Varande Medvetande Salighet ❤️"
ja, sant, tack för tydliggörandet!
Det ska bli + och inte minus.
Tusen tack! Nu förstår jag precis ;) Får sitta och göra lösningen ett par gånger för att den ska sitta. Tack Theleonora och Sjöstjärna.