Studier iFokus

Studier

Etikett13-studera-utomlands
Läst 2245 ggr
Maja
1

Studera HR utomlands

Jag har läst personalvetarprogrammet men saknar dock min C-uppsats (alla andra kurser är godkända). Jag har under de senaste åren arbetat inom HR-området, men känner nu att jag skulle vilja vidareutbilda mig lite inom ledarskap (eller om jag hittar någonting annat intressant).

Jag har googlat, mailat till lite olika utbildningssamordnare och läst både här och där. Men det finns ju sååååå mycket olika länder, utbildningar, kurser och annat. Jag ska inte läsa en helt ny utbildning, utan bara någon/några kurser på 6-12 månader har jag tänkt.

Ni som har studerat utomlands - vilket utbildningsbolag har ni åkt med? Hur fungerar det med CSN? Har någon till och med läst en HR-kurs?

[Moa-]
0

Varför börjar du inte med att skriva klart C-uppsatsen och sedan läsa en one-year-master utomlands? Eller en full master?

För mig låter det jättemärkligt att åka iväg och läsa lösa kurser när man inte är klar med den utbildning som faktiskt är påbörjad…

Maja
1

Jag ska ta C-uppsatsen senare. Nu vill jag läsa en annan kurs.

Jag är inte heller ute efter en master, om jag hade velat ta det så hade jag gått en sådan kurs här.

[Moa-]
0

Det kan ju annars visa sig positivt att kunna läsa ett program utomlands, program säger som regel långt mer än enstaka kurser till arbetsgivare. 

Låter som ett väldigt märkligt upplägg enligt mig när du fortfarande vill läsa inom samma område…

Maja
1

Jag arbetar själv med rekrytering och har lyckats få flera bra HR-roller trots att jag saknar min uppsats.

Har diskuterat detta med universitetet som sa att jag inte behöver oroa mig över uppsatsen. Har även varit i kontakt med företag som håller utbildningar utomlands som säger samma sak. Men ja, jag ska ta den senare. Men jag vill inte göra det nu.

scheindel
1

det finns ju som du säger oändligt många alternativ så det första steget är att fundera ut hur du ska välja. ett alternativ är att välja utifrån utbildningsbolag genom att jämföra dem och vad de har att erbjuda och sedan välja bland deras utbud.

ett annat alternativ är att inte tänka på bolagen utan välja utifrån vilken skola du vill gå på eller vilken stad/land du vill vara i och sedan undersöka utbudet där.

vilka universitet/skolor har t ex gott rykte när det gäller deras HR-kurser? lita inte på bolagens eller skolornas egna information om sin förträfflighet (de vill ju sälja in sig hos dig) utan sök på nätet efter vad andra säger om dem eller efter oberoende jämförelser och rankningar.

var skulle du allra helst vilja prova att bo? vad är realistiskt med tanke på ekonomi (csn har information om utlandsstudier på sin hemsida -det gäller lite olika saker för olika länder och typer av utbildningar)? vad är realistiskt med tanke på språk? inte alla skolor har undervisning på engelska och även där undervisningen ska föregå på engelska kan det bli svårt att klara sig om man inte alls behärskar det lokala språket eftersom administrativ personal (eller ens lärare) och folk i allmänhet inte alltid är bra på engelska.

vilken kurs eller vilket universitet skulle se bäst ut på ditt cv med tanke på framtida arbetsgivare? underskatta inte värdet av att ha gått på en skola som anses ha prestige -framförallt inte om du hoppas på en karriär utomlands eller i ett multinationellt företag.

jag har själv aldrig använt bolag. jag arrangerade på egen hand men med hjälp av mitt "hemuniversitet" studier på uni i danmark (för jättelängesen) och nu har jag smått börjat fundera på att undersöka möjligheterna att gå en masters vid stanford eftersom sambon förmodligen får jobb där. för mig känns bolag som en onödig omväg. jag fokuserar hellre på vilken skola jag vill gå eller var jag vill bo och undersöker sedan alternativen som finns där.

http://dromvaverskan.tictail.com/

Maja
0

Tusen tack! Många bra idéer där! :-) Jag har kontaktat några utbildare som inte tyckte att det var några problem. CSN verkade inte heller ha några invändningar mot min idé. Jag är borta på semester just nu, men ska boka in lite rådgivning när jag kommer hem! :-) Ska ha alla dina idéer i åtanke då. För vem vet, jag kanske arrangerar det själv också? :-)

Maja
0

Jag var och träffade ett bolag igår och gick igenom allt. Jag har ju två önskemål: Engelskspråkigt land och inte allt för nära hem. Hon rekommenderade Australien och det är ju även det som har legat högst upp på min önskelista. :-)

Och C-uppsatsen är inga problem. Jag är ju inte ute efter en master eller så, utan ska ju läsa kurser på bachelornivå, så det var inga problem alls.

4 kurser per termin är rimligt, nu ska jag bara sålla fram de intressanta av alla de över 1000 kurser som finns och skicka en ansökan! Jag börjar med en termin (slutet av juli - slutet av nov) och om jag gillar det så gör jag en förlängning för våren 2015 också (slutet av feb - slutet av juni).

Åh, nu känner jag mig som ett barn på julafton! Jättekul! :-D