CSN och skolk
Hej! Jag förstår inte det här med skolk och CSN.. Asså hur mycket skolk krävs det för dem o dra in bidraget? Liksom jag var sjuk en gång och min mamma hade inte ringt och då stod det ogiltig frånvaro, kommer jag få avdrag eller vad händer? Förstår inte vad det innebär! :/
5% ogiltig frånvaro. Har för mig det motsvarar ungefär en dags skolk i månaden.
Drar dom av pengar då?
Jag tror de är mer än 5% skolk som krävs för att dom tar ditt bidrag. Har du kollat på deras hemsida och/eller mejlat dom?
/ J
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game" Sajtvärd för aupair.ifokus.se/ & bakverk.ifokus.se/
Tror knappast att dom drar av för en dag, du måste få en varning innan dom drar bidraget.
drar dom av hela eller en del? :)
Förut var det 20 % frånvaro som gjorde att man blev av med studiebidraget, men det är ändrat nu.
Om läraren misstänker skolk ska h*n anmäla detta, det kan t ex. vara om en elev är borta från hälften av alla mattelektioner, alltid är borta på måndagmornar etc, då det behöver inte vara ett visst antal timmar. Men jag tror absolut inte att du blir av med studiebidraget för ett enda tillfälle.
Om man går in på CSNs hemsida kan man läsa följande "… från och med den 1 januari 2012 ska skolorna rapportera till CSN om den ogitliga frånvaron är upprepad och i fall den uppgår till mer än några timmar per månad" samt att skolan rapporterar till CSN som kontaktar föräldrar för att sedan göra en utredning.
En dags ogiltig frånvaro har jag svårt att se som skäl till att stoppa utbetalningar, men är du orolig så hör med din mentor och kom ihåg att sjukanmäla nästa gång :)
Min bror blev av med sitt studiebidrag när han gick på gymnasiet. Eftersom han inte hade någon ogiltig frånvaro uppstod det en hel del frågetecken och förklaring från skolan krävdes in.
Då talade skolan om att brorsan hade ogiltig frånvaro från datum A till datum B och skulle därför inte ha något studiebidrag så de hade meddelat detta till CSN.
Grejen var bara den att mellan datum A till B var självaste jullovet. Han fick ju rätt tillslut, men det blev ju ett jäkla krångel.
Man kan bli av med hela studiebidraget efter en dags skolk om skolan bestämt det så. Det finns inte längre någon exakt gräns längre. Det är upp till varje skola att bestämma. Däremot tror jag inte någon skola drar studiemedlet om man råkat missa att sjukanmäla sig någon gång.