Studier iFokus

Studier

Etikett11-läxhjälp
Läst 2091 ggr
SweetBumbi
0

Bilplåtslagare och lackerare

Vet inte om detta är rätt tråd att skriva detta på men jag behöver hjälp.

Jag håller på med en hemläxa där jag ska svara på några frågor om bilplåtslagare och lackerare och jag undrar om det är någon som kan svara tydligt på dessa frågor så att 1:a års elever på gymnasium förstår så helst inga ''avancerade'' ord :)
Detta ska vara klart på Måndag!

1. Är man som företag inom bilplåtslageri/lackering beroende av andra branscher? Hur och varför?
2. Hur blir man plåtslagare/lackerare? Vad behövs det för utbildning?
**3. Vad är viktigt att tänka på innan man väljer nåt av dessa yrken?
**4. Vad ingår det för arbetsuppgifter som bilplåtslagare/lackerare?
**5. Vad för behörighetskrav gäller det om man ska få jobb som bilplåtslagare eller lackerare?
**6. Vilka krav på säkerhet, miljö och kvalitet finns det inom dessa jobb?
**7. Finns det jobb som lackerare/bilplåtslagare? Vad för arbetstider har man och hur är lönerna?
**

leemland
0

Har du inte fått sidor du ska läsa för att kunna svara på dessa frågor? Och vilka frågor är de du vill ha svar på? Allihopa eller dom markerade?

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

SweetBumbi
0

#1 Nej, jag har inte fått sidor där jag kan läsa. Det är allihopa jag vill ha svar på :)

leemland
0

#2 Okej. Och de är inget ni gått igenom i skolan? Kan tyvärr inte hjälpa dig själv då jag inte läst till de:P Men testa googla frågorna, de gör jag ibland :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

SweetBumbi
0

#3 Nej dom har inte gått igenom något i skolan, bara att vi ska göra detta och jag har googlat men har tyvärr inte hittat svar på alla frågor men har svarat dom så gått jag kan :)

[NinaCrown]
0

Min farsa är billackerare så kan nog hjälpa lite smått med några frågor 😛

1. Ja, lackerare och plåtslagare är väldigt beroende av andra företagare och deras brancher. Dels för beställning av varor (färg, reservdelar, maskeringstejp, maskiner m.m), men även för hantering av avfall. De sysslar med många farliga kemikalier som inte bara är att dumpa på återvinningen som exempel.
De kan även behöva ha kontakt med andra företag för att forsla fordon, alla sköter inte sina pappersarbeten själva så de behöver en ekonom, vissa har hjälp av specialliserade mekaniker (speciellt när det gäller nyare bilar) m.m.

2. Kan jag inte svara på då min farsa utbildade sig själv för många år sedan då utbildningskraven inte alls var de samma som de är idag.

3. God fysik och att man alltid har säkerhetstänket igång, det är ett tungt arbete som kan leda till svåra skador vid olycka. Man bör även vara berädd på att det är psykiskt utmattande, många jobbiga kunder och ofta långa dagar med mycket stress. Multitasking är även ett plus att kunna hantera. Det ingår även en hel del pappersarbete i och med faktureringar, försäkringsbolag, skattning, beställningar, miljökontroller osv osv.

4. Där har jag mindre koll tyvärr…

5. Samma sak där, vet inte. Men från vad jag hört av min farsa så väger erfarenhet, snygga arbeten och bra attityd mer än fina skolpapper. Detta är dock hans personliga åsikt 😛

6. ….

7. Det beror helt på vart du bor och vilken kvalitet du erbjuder, precis som i andra brancher. Ju bättre du är ju mer centralt du befinner dig, desto lättare blir det att få kunder.

Denna kommentar har tagits bort.