Studier iFokus

Studier

Etikett06-tentor-prov
Läst 3012 ggr
QazzaQY2K
2006-05-20 04:56
0

Inför Provet!

Tänkte ge er ett par små alternativ för att öka chansen för ett bättre resultat på ditt prov .. några små grejer som man kan planera just innan & 5 min innan allt börjar ..

• 5 min innan provet, gå på toalett och titta dig i spegeln o peppa dig själv att du är bäst av all där just nu. Att du har gjort det bästa du kunnat tills nu och att det får gå som det går, livet går vidare i vilket fall som.
  • Vatten och kolhydrater, någon frukt eller godis just nu, 10-20 min innan så att hjärna får max med bränsle för att fungera optimalt.
  • Sömn, Plugga inte ihjäl dig dagen just innan provet. Utan sov ORDENTLIGT! En hjärna tänker som bäst utvilad.
  • Plugga in allt 2-3 dagar innan provet är kanske inte det bästa alternativet. Planera i god tid hur du ska lära dig allt.
  • IGEN PEPPA DIG, DU E BÄST DU FIXAR DET SKIT BRA!!
AndersE
2006-05-20 11:18
0

Det är några år sedan jag gick i skolan, men jag gick alltid upp riktigt tidigt provdagar och pluggade då.

Det fungerade rätt bra…

Icecold Angel
2006-05-20 21:00
0

Jag har ett tips!

Skriv fusklappar!
(seriöst alltså)

Varför? Jo, för när man skriver fusk lappar går man igenom allt som man måste kunna, repiterar, skriver upp stödord (som får i alla fall mig att minnas, även om jag inte har dom framför mig)!

^Oskyldig^ bad angels are good sometimes

AndersE
2006-05-20 22:29
0

#2 Minnen…

Jag tror jag var 10 eller 11. Vi skulle ha prov i historia och jag och min kompis skulle göra fusklappar. De skulle vara så små att de omöjligt kunde upptäckas. Vi rullade ihop dem till en liten rulle som kunde skjutas in i ett avklippt sugrör.

Hela kvällen höll vi på. Skrev om och om igen. Vässade blyertspennan så det skulle gå att skriva ännu mindre bokstäver…

Jag hade mitt lilla rör med till provet - men det visade sig naturligtvis att jag aldrig någonsin (förr eller senare) varit så väl förberedd inför ett prov. Jag rörde aldrig lappen och hade alla rätt…

Niklas
2006-05-21 21:55
0

#0: Bra tips!

#3: En gång skulle jag komma ihåg en mängd formler som inte stod i formelsamlingen. Då skrev jag dem med en mycket vässad stiftpenna inuti bokstäver i formelsamlingen. Det var samma sak för mig, jag kom ihåg dem ändå eftersom jag hade suttit så länge och skrivit dem.

En annan gång ristade jag in formler på naglarna med en knappnål. Det fungerade lika bra. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

[slo]
2006-05-23 01:55
0

Hehe, jag och en kompis ägnade oss åt att skriva på varandras lår (trasiga jeans är praktiskt ibland. Men jag behövde iaf inte kolla på min fusk"lapp", kommer inte ihåg hur det gick för kompisen :)

Annars är det läskigt hur bra det där med att övertala sig själv om att man är något man egentligen inte är fungerar… Eller ja, det blir ju sanning, om man nöter det tillräckligt.

Niklas
2006-05-23 11:53
0

#5: Det är 90 procent psykologi. :-)

Vänliga hälsningar

Niklas

precis
2006-05-26 15:06
0

Sight & Sound-metoden: man läser något, samtidigt så säger man det eller nån annan läser för dig, och så skriver du ner det på kladdpapper el. i anteckningsbok… då använder du flera sinnen samtidigt o "förstår" det. på det viset lär man sig bäst, tror jag.

områden jag använt detta till och det sitter fortfarande som rinnande vatten: skrivmaskin, multiplikationstabellen, glosor/grammatik på engelska/tyska/franska/spanska/italienska/ryska…

Anjanas
2006-08-04 16:45
0

#7: Kan du verkligen så många språk?

mosterMimmi
2006-09-05 00:30
0

Jag affirmerade precis innan prov att "Det kommer bara de frågor som jag kan". och hör och häpna det gjorde det alltid!

Jag tror att man tog bort en nervös spärr genom att intala att det kommer bara de frågor som jag kan! Men visst sedan hjälpte det att vara delaktig på lektioner och läsa böckerna. Ibland gjorde jag egna sammnfattningar med olika tuschpennor på häften som jag repeterade. Men istället för att bli nervös och stirrig inför prov intalade jag min lyckade affirmation!

Niklas
2006-09-05 13:36
0

Det hjälper alltid att övertyga sig själv om att det kommer att gå bra. Det är det bra att göra alla dagar, inte bara inför särskilda utmaningar.

Vänliga hälsningar

Niklas

Funnen
2006-09-24 11:52
0

Tänk vilken kreativitet människor uppvisar när det handlar om fuskSkrattande

När jag gick första året på gymnasiet hade jag ett prov som jag bara inte kunde få in i huvudet. Vissa namn och årtal bara ville inte stanna kvar. Så jag och en kompis bestämde oss för att fuska.

Vi skrev ner namnen och årtalen på låren. Vi tog på oss kjol den dagen, samt ljusbruna nylon strumpor. På provet dog vi bara upp kjolen några cm. Fungerade väldigt bra! Och vi resonerade att om vi hade blivit påkomna hur politiskt korrekt hade det varit för läraren att be oss dra upp kjolen? Flört

Margona
2007-05-29 23:46
0

Jag pluggar alltid bara dagen innan en tenta och möjligen samma dag om den börjar senare. Det går bäst för mig om jag läser sent på natten innan, sover inte mycket den natten. Det som är bäst för mig passar dock säkert inte de flesta andra.

RADiOACTiVPiG
2007-08-09 22:10
0

riktigt bra tips :)