Hej Pendlare!
Hej, hur långt pendlar ni till skolan och vad anser ni är ok avstånd att pendla på under en längre studieperiod? 🙂
Själv pendlar jag ca 7 mil till min skola. Ibland kommunalt och ibland tar jag bilen.

4,5 mil mellan orterna, åker buss. Det är lite småtråkigt, eftersom jag sen måste åka stadbuss, så resandet tar cirka 3 timmar per dag.
3 mil enkel resa. Kör, då bussarna sällan passar alls.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ca 9mil enkel resa. Tar oftast tåg + stadsbuss, tar ca 1h 45min
Känner ni att ni hinner med att vara student när ni pendlar så mycket? Är ni med på aktiviteter i skolan? Om inte, väljer ni att inte vara med eller kan ni inte på grund av andra saker?
Förra läsåret pendlade jag 8 mil enkel väg. En resa som med bil tar ~50 min tog 1h och 30 min kollektivt och sedan resvägen till skolan från centralen. Allt som allt landade det på närmare 2h dörr till dörr, enkel väg.
Pendlingen i sig var helt okej, men det blev oerhört tufft när pluggperioderna var igång och inlämningarna avlöste varandra. Det var stressigt, vilket kom att gå ut över hela livet. Att försöka hinna med att pendla, vara i skolan, upprätthålla ett socialt liv, träna och hinna andas där emellan var svårt att få ihop. I våras tog det knäcken på mig och när jag bröt ihop över att bussen var trettio minuter sen insåg jag att jag var tvungen att göra en förändring. Jag gick klart läsåret, gick ut med bra betyg i samtliga kurser och har låtit sommaren vara väldigt lugn och stillsam.
Nu pendlar jag betydligt kortare, ca 1h enkel väg, och det är något som (hittills) funkar mycket bättre. Jag hoppas nu att jag ska ha mer energi över till annat. Är bara 17 år och att visa sådana utmattningssymptom som jag gjorde i våras var enligt läkarna ganska alarmerande.
Med andra ord: för mig fungerade det inte att pendla så långt som jag gjorde förra läsåret. Jag blev avskärmad rent socialt för att hålla studieresultaten uppe och till slut blev det för mycket. Kanske hade det funkat bättre om jag haft en annan livssituation, jag vet inte, men i nu blev det för mycket även psykiskt/mentalt. Nu pendlar jag ju fortfarande men pendlingssträckan är såpass reducerad att det nog går ihop sig ändå.
Pendlar från Köpenhamn (40-45 min utanför nu, men flyttar snart och har då bara 15 min till Hovedbanegården) till Malmö. Tar ca 1 h och 40-50 min beroende på tågen. När jag flyttar tar det lite under en timme.
Hatar att det tar så lång tid just nu, kunde inte vara med på "nollningen" idag och kommer nog inte kunna det resten av veckan heller! 😕
Har lite över 9 mil till skolan, så åker buss 15 min till station, sen 50 min tåg och sedan 15 min buss igen till skolan…plus massa väntetider!
jag åker drygt 3 mil till min skola, först tåg som tar exakt 14 min sedan stadsbuss till själva skolan som tar typ 10 min :)
Jag har 5 mil till skolan, men läser på distans så åker upp en gång i månaden. Alltid åkt bil med en i klassen men nu har det blivit ändringar så får se hur jag tar mig upp dit.
Pendlar 8,5 mil en väg, så 17 mil dagligen, det tar ca två timmar.
Pendlar från (Rennebu / Berkåk till Tungasletta 2 i Trondheim) det är jobbigt men har inte hjärta att flytta pojken från dagis samt att han och hans mor har flyttat mycket de senaste åren pga olika saker.
Men för min del funkar det fint, den delen av sömn jag tappar tar jag upp på bussen och jag hänger med väldigt bra.
Eftersom jag blir tvåbarnsfar innom kort så har jag tyvär inte tid till några aktiviteter efter skoltid, vilket är synd men får ju massor med aktiviteter hemma istället. ;)
Vet faktiskt inte hur långt det är till min skola.
Men jag åker buss, tåg, buss och sen går jag en bit. :)
- Medarbetare på Lockar ifokus.
https://nouw.com/rosettagabriella - In och läs!