Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1355 ggr
Juliasundstrom
0

Egna reflektioner vs litteraturhänvisning

Hej!

Har fått mitt första arbete på universitetet nu och det är en etikuppgift. Man ska reflektera över ett fall och hur man ska lösa det, samtidigt som man ska hänvisa till litteratur. Hur ska jag lyckas blanda detta så att det framgår vad som är mina egna tankar och vad som är fakta? :)

Känner mig helt lost!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Bellbooh
2

Såsom jag fick lära mig i gymnasiet under Svenska lektionerna kan man hänvisa till litteratur i sin text genom att skriva till exempel: … bla bla bla enligt en undersökning som gjordes år *** av ****" eller "…. vilket stämmer väl överens med den analys som Herr Nilsson gjort i sin bok/artikel ****" Dessa är bara några snabba exempel som jag kunde komma på nu.

Det är en bra övning att du får möjlighet att hänvisa till annan litteratur nu om du inte fått såna uppgifter tidigare då det är något som görs flitigt inom alla vetenskaper på högre nivå. Är det fortfarande oklart så googla "att hänvisa/referera" på engelska och svenska så kanske du kan få bättre grepp om det. Lycka till.

Juliasundstrom
0

#1 Tack så mycket! Jag kan vanligtvis källhänvisa bra då jag fått öva på det under hela gymnasiet men jag blir lite osäker när man ska få in egna tankar i texten samt fakta från böckerna :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Salfry
1

Se till att du refererar rätt.

Kolla om skolan hänvisar till att du skall använda Oxfords eller Harvards referenser.

Salfry

[Moa-]
1

Ja, men var bara tydlig så skall det inte vara några problem, allt som inte innehåller någon referens är dina egna åsikter/tankar, de kan även förtydligas "baserat på XX så tolkar jag detta som YY"…