Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 1650 ggr
[HejHej!]
0

Veterinärs utbildningen?

Hejsan på alla glada människor!

Jag har alltid drömt om att bli en veterinär. Jag går första åren i Naturvetenskapsprogrammet på gymnasiet. Men min fråga nu är jag har hör att det krävs 22,0 p för att komma in dit vilket är A i alla ämnena? dem som kom in med minst hade 19,0. 

Är det sant? eller har det nu ändrats? jag vet att det är ca 100 platser varje år men hur stor är sannolikheten att man kommer in första åren man söker? och är det verkligen 100% säkert att SLU är den enda högskolan som har veterinärsutbildning? 

Jag har lite ångest nu bara för att jag är orolig att jag inte kommer att komma in? 

Vore jätte tacksam om någon kunde svara på dessa frågor.

Åsa S
0

Det är väldigt svårt komma in i Sverige på den utbildningen MEN det går ofta lättare komma in utomlands ifall du kan tänka dig det. Jag har en tidigare elev som kom in på veterinärutbildningen i Ungern och hon trivdes väldigt bra, intagningspoängen är lite lägre men studietakten är inte lägre i Ungern kanske snarare tvärtom. Utbildningen gavs på engelska där min tidigare elev studerade. Det är ju även billigare med levnadskostnader i Ungern och flyg mellan Sverige och Ungern är inte så dyrt och det går ju hyfsat snabbt flyga, +man får ju även CSN numera för utlandsstudier.

[HejHej!]
0

1# grejen är att om jag pluggar i ungern så får man la inte plugga i sverige?

Jag skulle helst föredra att plugga i sverige men kan man bli veterinär via djursköterska utbildningen?

Åsa S
0

Nej du kan inte bli veterinär via djursjukskötarutbildningen.

Du får helt enkelt fundera på hur mycket du vill bli veterinär, du verkligen ha det yrket väldigt mycket  så bör du ju ta den utbildningen du kommer in på, oavsett ifall det är i Sverige eller inte. När det både gäller utbildning och jobb bör man vara beredd flytta.