Studier iFokus

Studier

Etikett: 02-grundskolan
Läst 1265 ggr
linda-98
0

om man har svårt för redovisningar..

Om man har jätteJÄTTE svårt för redovisningar och sånt där muntligt, får man ett F ifall man inte klarar av att stå o hålla en helt egen redovisning inför klassen i årkurs 9? 

Tycker jag har för mig att enligt läroverket så måste man inte kunna det för att kunna gå ut grundskolan. Eller är jag helt ute och cyklar nu?

Xx Linda  

leemland
0

Jag tycker det är bäst om du pratar med din lärare eller om det är alla ämnen. Alla lärare bedömer olika! 

Vissa uppgifter man har kan ju betygsättas enbart för de muntliga så. 

Jag vet när vi gick i högstadiet( och lägre klasser) så fick dom som hade svårt att stå framför hela klassen göra de i mindre grupper eller kanske bara för läraren i extrema fall.

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

RobinEH
0

http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser/grundskoleutbildning/grundskola/svenska

"…Eleven kan samtala om och diskutera varierande ämnen genom att ställa frågor och framföra åsikter med enkla och till viss del underbyggda argument på ett sätt som till viss del för samtalen och diskussionerna framåt. Dessutom kan eleven förbereda och genomföra enkla muntliga redogörelser med i huvudsak fungerande struktur och innehåll och viss anpassning till syfte, mottagare och sammanhang. Eleven kan föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om svenska språkets historia, ursprung och särdrag samt jämföra med närliggande språk och beskriva tydligt framträdande likheter och skillnader."

Det beror på hur din lärare lägger upp det. Har du svårt för det så rådgör med din lärare.

Jag tror, jag tror på vintertid och ishalka.
Sajtvärd på Träning och Hälsa

Åsa S
0

Jo man brukar ju behöva redovisa muntligt och skolan är till för att man ska lära sig såna saker, för att hålla muntliga saker inför andra måste man ofta göra när man jobbar sedan och det enda sättet man kan överkomma sin rädsla är att hela tiden utmana den, man kan inte gå genom livet och undvika allt som är obehagligt eller skrämmande. Jag tyckte det var jättehemskt när jag gick i skolan och på gymnasiet råkade jag ut för en lärare som krävde man redovisade muntligt hela tiden nästan varje vecka men efter ett tag släppte rädslan och man faktiskt tyckte det blev mera kul och man kände sig lugnare. Jobbade faktiskt sen i nästan 10år som gymnasielärare och pratade inför folk hela dagarna det hade jag aldrig klarat ifall jag inte tvingat mig själv överkomma min rädsla.

Jag jobbar i butik just nu och även här måste vi prata inför grupper vi har interna utbildningar och möten och vi turas om att hålla dem så inom de flesta jobb måste du kunna tala inför en grupp människor.