Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 1454 ggr
[SammieS]
2013-09-02 20:58
0

Barn och fritidsprogrammet.

Hej alla! min älskade pojkvän ska börja på barn och fritidsprogrammet, och jag har en fråga har någon av er gått/går på det programet, hur känns/kändes det? Vad gjorde man?

Vad har du för planer för jobb? eller har du redan ett jobb efter utbildningen?

Var det mycket läxor?

bara lite kul att höra av dem som vill svara.

/ SammieS

🙂  🙂

xtezz
2013-09-06 23:02
0

Jag gick barn och fritidsprogrammet, hur mycket läxor man får beror väl på hur mycket man anstränger sig på lektionerna och så är det ju lite olika på skola.

Vi hade sammanlagt 16v praktik, 4 veckor första året inom förskola, 4 veckor på hösten andra året med människor i behov av stöd, 4 veckor på våren andra året inom skola och sista året 4v där vi fick välja själva. 

Så man läser inte bara om barn och förskola, det är även en hel del om människor i behov av stöd (funktionshindrade och äldre människor).
Våran klass kom riktigt nära varandra, det var mycket grupparbeten och få jobba med alla i hela klassen.

Det är svårt att få jobb efter utbildningen. Man blir barnskötare, det är väldigt sällan man kan bli fast anställd som barnskötare, möjligtvis om man bor i Stockholm eller en annan storstad. Men man kan få mycket timvik! Så man bör nästan plugga vidare efter gymnasiet, till lärare, förskolelärare, fritidsledare, polis eller vad man nu vill, det finns mycket att välja på!
Jag jobbade som timvikarie på lite olika ställen i 3 år nu pluggar jag vidare till fritidsledare.

Sen hade jag väl inte så jättetur med alla mina lärare i barn och fritidsprogrammet men den sammanhållningen vi hade i klassen var guld värd! Riktigt roligt när man kommer bra in sig i en klass!

[SammieS]
2013-09-07 00:58
0

hur lång tid tar de o plugga vidare då tillexempel till de du vill bli?

xtezz
2013-09-08 10:32
0

2 år för fritidsledare, har bara gått 2 veckor men kan säga redan nu att det här kommer bli det bästa jag har gjort! En mycket rolig kurs.

Till lärare och förskolelärare är det nog ca 4 år.

Elsa
2013-09-08 20:54
0

Tycker att xtezz fick med en hel del information så jag ska inte upprepa det.

Men gick barn och fritid i Sundsvall och tog studenten förra året, började också plugga till förskollärare förra året. :) 3,5 år är den utbildningen så har 2,5 år till.

Supernöjd med mina val, och att läsa barn och fritid innan var en bra grund :).

Har inte fått ngt erbjudande om fast jobb (har inte heller sökt eftersom jag pluggar), men jag jobbar mer än jag inte jobbar nu ändå hehe :p läser på distans så jobbar ofta dagtid och pluggar kvällstid.