Studier iFokus

Studier

Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1182 ggr
leemland
0

Folkhögskola

Jag undrar hur de "funkar" med folkhögskolan. Är de som gymnasiet så man läser flera kurser samtidigt? Eller mer som högskolan där man läser poäng så att säga? 

Hur många kurser måste man läsa för att få CSN på folkhögskolan? Har man någon nytta av att läsa på folkhögskola? 

Hoppas någon kan svara på mina frågor :P

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[Tuulikki]
0

Mitt schema ser ut så att på måndag har jag min inriktning (Färg & Form). På tisdagar och onsdagar har jag Tema där några olika ämnen är iblandade beroende på vad man behöver läsa. Jag t.ex har religion kvar att läsa och då ingår det i Temat. På torsdagar har jag matte och svenska och på fredagar skulle jag egentligen ha engelska, men jag är klar med den (gick 2 år på gymnasiet, skulle börjat 3an nu men började på folkhögskola istället) så jag får ha resurs-tid på fredagar tillsammans med andra som är klara med sin engelska :)

Man går olika länge beroende på vad man har kvar, jag kommer nog gå 1 år.

Hur många kurser man måste läsa har jag ingen aning om.

JAG kommer ha nytta av att gå på folkhögskola då det kommer ge mig gymnasiekompetensen jag inte hade fått annars, jag hoppade av gymnasiet precis innan 3an skulle börja :P

Nu blev det långt och lite slarvigt, jag har precis börjat så jag har inte järnkoll än, men en sak vet jag och det är att det är SJUKT kul! ;) Har du fler frågor är du välkommen att ställa dem här eller i ett PM! :)

[ElisabethYL]
0

Folkhögskolan fungerar på det viset att man läser flera kurser samtidigt, men en hel del av tiden går åt till att plugga "mellan" lektionerna. Men då det är mer universitetsstämning blir det ett väldigt bra mellansteg och funderar man på att läsa vidare sen kan man ju alltid gå "collegeår" (folkhögskola/komvux och universitet/högskola samtidigt)

Hur många kurser beror på hur omfattande kurserna är - du söker helt enkelt in på ett program (som de flesta folkhögskolor kallar profil).

Du har helt klart nytta av att läsa på folkhögskola - därför att det är en positiv miljö att vistas i, man lär sig otroligt mycket. Det enda tillfället du inte har nytta av att läsa på folkhögskola är när du vill läsa upp ett befintligt betyg, för det kan du inte göra där.

Jag rekomenderar varmt folkhögskolemiljön utifrån mina egna erfarenheter från min tid på Geijerskolan.

Jag gick något som heter humanistisk- samhällsvetenskaplig profil.

leemland
0

Tack för svaren :) 

Jag hade tänkt att bara läsa enstaka kurser bara, kanske delvis eller helt på distans. Funkar inte de? Kan man bara läsa "program"? Gymnasiekompetens har jag så de rör de sig inte om :P Och jag har vid olika tillfällen läst på komvux/hermods. 

Ursäkta för inlägget men allt försvann och jag kommer inte ihåg allt jag skrev förra gången. 

Än en gång: Tack för svaren :)

/ J 
"So complicated, Look how we all make it, Filled with so much hatred, Such a tired game"         Sajtvärd för aupair.ifokus.se/    &  bakverk.ifokus.se/

[ElisabethYL]
0

Tror inte det funkar med enstaka kurser, men ring någon folkhögskola och fråga 👍

leemland
0

#4 Okej, tack för svaret! :) Får kontakta dom nästa vecka då :)

/ J 

[ElisabethYL]
0

Det var så lite så :)

[Tuulikki]
0

Ring o kolla! :)

Ingen fara :)