Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1021 ggr
Dierpmis
2013-09-04 10:12
0

Funderingar

För första gången i mitt liv står jag här och vet inte vad jag vill.. 
Vad vill jag med framtiden?
Jag vet så mycket som att jag vill ha ett jobb, en inkomst, kunna bygga ett liv. 
Jag vet vad jag är intresserad av; plantera, odla, få saker att växa, skapa, baka, arbeta med händerna, vara ute. 

I gymnasiet läste jag naturburk med inriktning "vildmark & äventyr", sedan blev det ett år på folkhögskola där jag studerade "naturfoto". Efter det har jag läst en termin på komvux där jag läste till olika ämnen och sedan ett år på komvux där jag läste livsmedelsprogrammet "bagare & konditor". Den senaste utbildningen var undermålig och ingen av oss som studerat där har kunnat jobba inom bageri/konditori efter det. 
När jag började på den utbildningen ville jag verkligen arbeta inom yrket, men den gnistan slocknade snabbt då utbildningen inte gav oss något. 

Jag hade planer på att studera till sjuksköterska men i ärlighetens namn är det inget jag önskar jobba med, även om det finns arbete just inom vården. Känner samtidigt press från far (med fru) att jag borde studera till sjuksköterska…

Det jag vill, eller trodde jag ville, var att läsa till trädgårdsmästare. 
Problemen där är att i princip alla dom utbildningarna finns runt Stockholm (och jag har precis flyttat med min sambo till Ö-vik)
Finns en i Umeå men den är mer inriktad på parker och anläggningar än odling och butik som jag är intresserad av. 
Sen vet jag att det är ett väldigt säsongsbetonat yrke men det som får mig att tveka är att jag inte hittar någon tillförlitlig information om hur arbetsmarknaden ser ut.

Finns det någon här som kan ge mig råd?
Vad ska jag sikta in mig på ? Har någon här studerat/studerar till trädgårdsmästare?

http://erjfoto.se/