Studier iFokus

Studier

Etikett: 04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2822 ggr
[Buppie]
0

Otroligt stressad över yrkesval

Är en 20-årig tjej som mår otroligt dåligt över att jag inte vet vad jag vill jobba med.
Har en väldigt jobbig spyfobi som gör att jag inte kan arbeta inom vården. Har gått omvårdnadsprogrammet på gymnasiet och är undersköterska men pga fobin så kan jag inte jobba som det. 
Började utbilda mig till sjuksköterska men efter 1.5 termin så inser jag att det bara är idiotiskt då jag vet att jag ju inte kan jobba inom vården..

Under väldigt lång tid har jag varit intresserad av allt som har med sjukvård att göra, ser alla dokumentärer om sjukhus och sjukvård och läskiga operationer är inget som får mig att vända bort huvudet. 

Men då jag förstår att jag inte kan jobba inom vården så måste jag tänka om och detta göra mig så stressad att inte veta. 
Vill gärna ha ett jobb där det inte är så stor risk att exponeras för magsjuka. Gärna ett välbetalt arbete. I skolan var jag ambitiös men tror att mitt snittbetyg ligger på cirka 17 någonting, inget jätteimponerande. Har funderat på psykolog då man fortfarande får hjälpa människor men jag är lite rädd att jag skulle må väldigt dåligt av det då jag är en känslig själ. 
Älskar djur men djursjukskötare kommer jag inte in på + att det är rätt dåligt betalt. Veterinär är omöjligt, har endast läst matte B samt att jag inte har de betygen. 
Har även funderat på biomedicinsk analytiker men även de verkar ha väldigt lite i lön. 
Socionom är också något jag funderat över men efter att ha läst om det så tycker jag inte att det verkar vara så roligt arbete. 
Senast har jag funderat på ekonom mest för att utbildningen finns i min stad men också för att man slipper magsjuka.  Dock vet jag inte riktigt vad en ekonom gör så jag vet inte om jag skulle passa som det..
Jurist är också något jag funderat på.

Jag vill bli något "bra". Vill att min familj och släkt ska vara stolta över mig. Är inte vidare smart men envis som attan och ambitiös (brände nästan ut mig på ssk-utbildningen då jag fick VG i alla utom en kurs). Men matte, fysik, kemi, skrämmer mig. Tror inte att jag skulle fixa någon utbildningen som kräver mer än det jag har.

För tillfället mår jag inget vidare så det kanske inte är rätt tillfälle att försöka komma på vad jag vill bli men det får mig att må så mycket sämre att inte veta vad jag vill eller vad jag kan bli. Vill få ro i tankarna. Bor hemma och vill gärna hinna plugga innan mina föräldrar tröttnar på mig, vill så gärna slippa studielån. 

Snälla snälla, är det någon där ute som har några tips eller idéer på vad jag skulle passa som? Mår så dåligt över detta.

[Moa-]
0

Tänker du bo hemma permanent tills du är 24 år? Är det värt det? De flesta som studerar tar studielån och det är inget farligt, utan att bo själv och leva studentlivet är enligt mig även det en del av att växa upp och utvecklas.

Jag tror att du måste börja tänkta rationellt och fundera över hur du ser ditt liv… Lever du för dig själv eller någon annan? Vilka yrken kan du tänka dig att arbeta med i framtiden? Har du någon som helst yrkeserfarenhet idag? Har du skrivit högskoleprovet?

[Buppie]
0

Har ingen plan sådär liksom, men det skulle vara skönt att ha den tryggheten.

Jag har absolut ingen aning. Har alltid trott att det skulle bli något inom vården men det går inte.

Jag är undersköterska och har arbetat en sommar på strokeavdelningen på sjukhuset och en sommar på ett demensboende. 

Nej jag har inte skrivit högskoleprovet men planerar att göra det i höst.

[Moa-]
0

Ja, du bör definitivt skriva ett högskoleprov, helst flera gånger då dina betyg utestänger dig från flera utbildningar.

Du funderar inte på att testa någon form av behandling för att i framtiden kunna klara ett yrke inom vården? Hur känner du annars inför en polisutbildning eller liknande? Detta för att den utbildning du har inte skall anses bortkastad…

Vad har du för plan inför hösten? Skall du arbeta, plugga, läsa upp kompetensen?

[Buppie]
0

Spyfobin är den absolut svåraste fobin att bota, många blir till och med sämre i fobin av behandling. Så det är uteslutet, fobin kommer jag få leva med.

Polis är ingenting som intresserar mig. Jag ser inte min undersköterskeutbildning som bortkastad, absolut inte. I alla yrken har man nytta av att kunna kommunicera med människor. 

Inför hösten har jag tänkt jobba på att må bättre då jag för tillfället mår extremt dåligt. Så jag har detta året på mig att fundera, eller ja inte hela året då vissa utbildningar kräver att jag läser in några kurser.

Men jag är så otroligt stressad över att jag inte vet vad jag vill och det får mig att i nuläget må sämre.

Som nämnt i första inlägget så är ekonom något jag tänkt på men är så osäker på om jag skulle trivas eller passa som det.

[Moa-]
0

Som ekonom så måste du läsa in minst matte c. Sedan är frågan vad inom ekonomi du vill arbeta med, det är ett brett område med flera val inom utbildningen. Dock måste du genomföra högskoleprovet med okej resultat för att komma in på de civilekonomutbildningar med bra rykte.

Kommunicera är alltid bra, men dock vet jag inte hur mycket en undersköterskeutbildning bidrar till detta i jämförelse med andra erfarenheter, men det är endast min bild.

Jag har personligen svårt att se att någon skulle må bättre av att sysslolös gå hemma, utan ser detta som det mest nedbrytande och hämmande en person kan göra. Det är givetvis en individuell bedömning, men så länge människor går in för att aktivt känna efter så kommer människor alltid att hitta brister. Läs en kors på distans i alla fall och känn efter om det är inom ett ämne du kan tänka dig att studera! Det ser även långt bättre ut i ett CV, allt för många och långa glapp är sällan något som attraherar en arbetsgivare om man skall tänka långsiktigt. Går du hos någon vårdgivare eller försöka du "lyfta upp" dig själv?

Sedan anser jag definitivt inte att du skall låsa dig vid "din" stad, se till helheten, till utbildningen och framtiden. Att flytta och pröva på något nytt hör till livet och är det mest utvecklande du kan göra… Ibland måste man lämna tryggheten och tvinga sig själv att pröva på något nytt och kan många gånger inse att det var det bästa man kunde göra.

[Buppie]
0

Jag menar inte att vara otrevlig nu men jag ska på en behandling och jag är inte bekväm med att diskutera mer ingående här. 

Det jag som sagt ville ha hjälp med står i första inlägget.

[Moa-]
0

Dock så är allt runtomkring sådant som påverkar det. Är du som person till exempel stresskänslig så är ej redovisning ett bra yrkesval då det ofta är stressigt i slutet av månaden och även längre sammanhängande perioder om du väljer att inrikta dig mot revision. 

Vad i socionomyrket är det som ej lockar dig, och vad lockar dig inom ekonomyrket? Jurist, vad lockar där?