Studier iFokus

Studier

Etikett: 03-gymnasiet
Läst 2082 ggr
[Nayara]
0

Djuraffär utan gymnasieutbildning?

Jag är 17 år och har gått 1:an på gymnasiet.

Nu funderar jag på att hoppa av skolan och börja arbeta i stället.

Jag älskar djur så jag undrar om gymnasieutbildning är ett krav för att jobba i djuraffären. Vad finns det egentligen för jobb om man inte har gått klart gymnasiet?

Tacksam för svar.

[silkesnosen]
7

Ärligt talat idag är gymnasiet en grundförutsättning för att få de flesta jobb, så kämpa på. Du kommer att vara tacksam för att du ansträngde dig i framtiden! Ta vara på tiden och gymnasiet!

mausan
0

Om du vill bo i en tvåa och leva paycheck till paycheck resten utav ditt liv så kan du ju hoppa av skolan, men annars tycker jag att du rycker dig själv i kragen och gör det bästa utav ditt liv (:

@ the gym

Lina Strindlund
1

En tvåa är nog en önskedröm! Nej du får nog satsa på att klara gymnasiet om du inte vill bo hos dina föräldrar resten av livet…!

Men kanske ta ett sabbatsår och testa praktik någonstans, för att se vad för gymnasie utbildning som passar dig bäst, vad är du intresserad av?

Medarbetare på Rexkanin iFokus och Omplacering iFokus.

Mina största intressen är Hälsosam livsstil, Djurens välfärd och Kristen tro. 

Lina Strindlund
1

du vill jobba i djuraffär,så varför inte läs djurvård på ett naturbruksgymnasium?

Fridaaaa
3

Att få jobba i djuraffär krävs nästinpå alltid att man har någon djurutbildning, speciellt i butiker som säljer djur, vilket är bra tycker jag. (synd att så få djuraffärer är bra).

Så jag hade satsat på att klara gymnasiet. Det är guldvärt i många lägen!

#3 Då gäller det verkligen att hon hoppar på igen innan 19 års ålder, för sedan är det komvux som gäller i så fall, men bra idé annars, så man kan testa på lite 🙂

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Calcifer
4

Gå gymnasiet! För guds skull, gå gymnasiet! Du måste i princip ha en gymnasieutbildning för att kunna få mer än en skräplön. Även om du skulle få jobb i en djuraffär kommer du inte bli befordrad eller dylikt. Det kanske känns okej nu, men när du närmar dig 30 och kanske är gift och börjar fundera på att köpa hus och skaffa barn är det knappast skitkul att få ut en löjligt liten summa varje månad.

Dessutom, om du skulle ångra dig i framtiden (har du inte gått gymnasiet gissar jag på att du är 15, du har gott om tid att ångra dig på) så finns det i princip inga jobb du kan få om du vill byta riktning. Då måste du plugga på komvux för att få behörighet till t:ex universitet om du skulle vilja få en riktig utbildning.

Nej du, gå gymnasiet om du inte vill ångra dig! För det kommer du göra.

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Fridaaaa
0

#6 Står i huvudinlägget att hon är 17 😉

Calcifer
1

#7 Två år gör ingen större skillnad.

Fridaaaa
1

#8 Jo det gör det, för du har bara tills du är 19 år på dig att välja gymnasium och fullfölja, sedan blir det komvux

Calcifer
1

#9 Jag pratade dock aldrig om den aspekten, utan om det faktum om att man har gott om tid på sig att ändra sig. Inte ur aspekten om man kan läsa på gymnasiet eller måste läsa på komvux, utan från den synvinkeln att vad man vill kan förändras femhundra gånger innan man fyllt 25.

Fridaaaa
2

#10 Så man kan inte utläsa din text i alla fall. Läst den flera gånger nu och kan inte utläsa det på det sätt du beskrev nu.

Calcifer
3

"Dessutom, om du skulle ångra dig i framtiden (har du inte gått gymnasiet gissar jag på att du är 15, du har gott om tid att ångra dig på) så finns det i princip inga jobb du kan få om du vill byta riktning. "

Där står det glasklart. Är man 15 (eller 17, som ju råkade vara fallet) finns det gott om tid att ändra sig på. Och ångrar man sig om vad man vill bli i livet och inte har någon gymnasieutbildning finns det i princip inga jobb man kan få.

Fridaaaa
1

#12 När jag läser din text, tolkar jag det som att du menar att hon har tid på sig ang gymnasiet.

Ja det vet jag om.

Calcifer
4

#13 Men det var inte det jag sa.

Fridaaaa
1

#14 Läs vad jag skrev! Kan tolkas så.
Folk tolkar saker olika på nätet, så är det. Samma text kan se olika ut för olika personer.

Calcifer
2

#15 Jag läser vad du skriver, du behöver inte påpeka något, tack. Jag sa inte att du inte tolkat det så eller att man inte kan tolka saker olika på internet. Jag sa helt sonika att det var inte det jag sa. Så enkelt är det.

[Moa-]
7

Fridaakesson; enligt korrekt skrivspråk så har DorianGray uttryckt sig helt korrekt, du syftar aldrig till tidigare stycken. Språk är något som det finns Skrivregler för, DorianGray har tillämpat dessa helt korrekt i sitt inlägg, enligt svenska grammatiken så kan du endast utläsa att personen har lång tid på sig att ångra sitt val. (Jag sekunderar att livet är långt oavsett om personen i fråga är 15 år eller 17 år idag.) Hur man kan vara tydligare än att använda korrekt språk vet jag faktiskt inte…

Fridaaaa
1

#17 Dock handlar det om tolkningsfråga, fortfarande, jag tolkar texten på ett vis, ni på ett annat. Spelar ingen roll om en text är korrekt skriven eller ej, det kan tolkas på olika sätt oavsett så.

#16 Som som du svarade, verkade det inte som att du hade läst det jag skrev, eller att du då hade missuppfattat det jag skrev helt enkelt

Lämnar detta, inte lönt med vidare diskution för min del. Bye!
(läser inget efter detta inlägg då jag anser mig färdig, vill ni något vidare just med mig, PM:a.).

[Moa-]
7

Fridaakesson; nej, det är ingen tolkningsfråga, det finns rätt och fel och då är det inte längre en tolkningsfråga. Att du däremot misstolkar är en annan sak.

Lina Strindlund
1

men hallå, skulle vi diskutera meningsuppbyggnad eller karriärval?? haha.

Jag tycker man bör läsa gymnasium så fort man kan, men ibland har man noll motivation. Jag fick turen att gå nsturbruksgymnasium vilket kickade igång min motivation rejält, efter hemska år på högstadiet :P så jag tog inget sabbatsår. men jag har alltid varit plugghäst och skolan har inte varit svår direkt. Jag skulle kunna fortsätta plugga nu också. jag är 29 år.

komvux är ju inte så illa, inte svårt att komma in på kurser heller. :) men man måste ta studielån troligen.

Så vad ska du göra, TS?

Mickis1994
2

Du behöver gymnasieutbildning. Det kommer du aldrig undan med. Se till att gå klart och få minst godkänt (vet inte vad det är i nya, E?) och helst högre i alla fall några ämnen. Du vill inte förstöra dina chanser i framtiden. För det är det man gör när man inte går ut skolan.

Mvh Michaela Glansk.
Riverruns Hoppkaniner, uppfödning av hoppkorsningar.