CSN lån gymnasiet
Det kanske inte alls passar här på forumet men tänkte se om det är någon som vet i alla fall.
Det är så att jag tog studenten nu och ska i höst läsa in ämnena jag behöver inför högskolan på samma skola, gymnasiet, istället för att läsa på komvux. Detta är för att jag har svårt med nya människor och jag har redan gjort över hälften utav kurserna så i flera utav kurserna har jag bara en eller två uppgifter att göra för att klara istället för att läsa om hela kurser på komvux.
Det är så att denna skola ligger långt ifrån där jag bor och under min gymnasietid bodde jag inneboende och tänkte nu hyra en lägenhet i den staden istället. Men då är ekonomin problemet, eftersom mina föräldrar inte längre är försörjningsskyldiga. Kan jag ta CSN lån även om det är på "gymnasiet" jag studerar eller hur gör jag.
Det gäller bara ett år för sen så börjar jag studera på högskolan och då i min hemstad så då kan jag bo hemma istället.
Kontakta csn och fråga om det där. Men jag funderar på om dina föräldrar ändå inte är försörjningsskyldiga för dig, eftersom det är gymnasiet du läser.
Vet inte varför mitt blev anonymt xD men det är i alla fall jag, måste råkat kryssat i det utav misstag.
Jag pratade med försäkringskassan, och då sa dem att det är så, eftersom jag tagit studenten och fått ett egentligen fullständigt betyg, men jag saknar egentligen bara en kurs för att komma in på den högskoleprogram jag vill. Men jag ska även läsa två eller om det är tre kurser jag valde bort förra året för att komma upp i några timmar.
Mvh Swadika
Sajtvärd på reborns
Vanligtvis så kompletterar man det som saknas för behörighet via t.ex Komvux, men då är det som sagt så att en kurs är från 2 veckor eller mer vid 100% studietakt.
Men att du ska studera in detta via Gymnasieskolan du gick på var nytt alternativ för mig, och att det bara är några få uppgifter kvar men att du inte kunnat få betyg låter konstigt då uppgifter inte väger lika som t.ex prov.
Tycker du ska kunna få betyg även om någon enstaka uppgift saknas.
I övrigt de "hela" kurserna som du inte har gått, får du gå via Komvux och på någon skola eller via distans.
Vi har t.ex Miroi, Modina o.s.v
Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.