Studier iFokus

Studier

Etikett035-komvux
Läst 5734 ggr
Anonym
Anonym
0

Hur fungerar kumvux?

Hej!

Jag vill helst vara anonym i det här inlägget eftersom att det är ganska så privat och jag gillar egentligen inte att prata om min skolgång osv. Hur som helst så är jag 19 år, har inte gått gymnasiet, men jag har fått reda på att jag har kommit in på ett komvux där jag kan plugga på distans. Jag tänker läsa in hela gymnasiet där, och antagligen gå vidare till högskolan efter. Jag har ingen aning om vad jag vill jobba med i framtiden, vilket gör det hela en aning svårare. Jag ska nämligen träffa en studievägledare på onsdag och jag tänkte då fråga om jag kan få byta lite kurser eftersom att jag insåg att dem kurser jag har sökt inte riktigt faller in i något av mina intressen, jag valde helt enkelt efter antalet poäng kurserna gav, vilket var ganska dumt gjort. Hur som helst så tänkte jag se om jag kunde läsa Engelska 5,6 ch 7, matematik 1a, 1b, 1c och kanske 2a och 2b, samt Svenska 1,2 och 3, och även välja några andra kurser som intresserar mig lite mer. Jag har ADHD och ätstörningar och tänker börja läsa på 100%, men om jag inte klarar av det så tänker jag läsa på 75% istället. Nu är min frågan, om jag läser på 100%, hur skiljer det sig från att läsa på gymnasiet? Jag menar, på gymnasiet får man ju en massa lov och det långa sommarlovet, samt så har man inga studier på helgerna. Kommer jag att behöva läsa alla dagar i veckan om jag läser på 100%, utan några som helst lediga dagar? Och förutom Engelska, matte och Svenska, vilka kurser är bra att ta för att få ett brett val av jobb/utbildningar i framtiden?. Jag undrar även om min funktionsnedsättning och min ätstörning kanske kan ge mig någon typ av extra stöd som kan hjälpa mig att göra studierna lite lättare, just eftersom att jag inte klarar av lika mycket som en "normal" och frisk människa gör.

Väldigt tacksam för svar!😊

Bananbullar
0

Jag läste 100% på komvux en termin och då pluggade jag inte på helgerna. Nu har jag ganska lätt i skolan så jag behövde inte ens studera alla vardagarna. 
100% är en 40-timmars arbetsvecka och då kan man bestämma att man studerar vardagarna och inte på helgerna. En "vanlig" gymnasieutbildning på 100% ska alltså motsvara 100% på komvux.
 Vi hade inte höstlov utan hade lektioner då. 🙂

Anonym
Anonym
0

Hur var det att studera på komvux? Var det lika jobbigt som gymnasiet? pressen osv menar jag. Jag vet att man kan ändra studietakt om man inte klarar av att plugga 100%, vilket jag inte vet om jag gör pga mina problem, men jag vill försöka. Klarar jag inte av det så får jag plugga 50-75%, 40 timmar låter väldigt mycket, får ont i magen nu, jag måste klara av det här. Läste du också på distans?

Bananbullar
0

Man räknar med att 100% ska vara som en 40timmars arbetsvecka, men vem pluggar 40 timmar i veckan på gymnasiet? Eller i grundskolan? Nej, man behöver inte plugga 40 timmar varje vecka. Jag själv gjorde knappt någonting faktiskt :) 

Jag tycker det var enklare att plugga på komvux, där jag studerade två kurser i taget och inte fler som i gymnasiet. Det blev så att man koncentrerade sig på några få saker i taget och gjorde klart dessa.

Jag läste en kurs på distans och resten på dagtid. På distansen fick vi arbetsuppgifter av läraren och dessa gjorde vi hemma. Vi sågs endast när vi hade laboration och prov (läste naturkunskap på distans). 

På kopmvux så är alla där för att de VILL det, och inte för att de måste som i gymnasiet. Oftast är de flesta drivna och VILL lära sig, detta tycker iallafall jag påverkar ens studier positivt.

Få inte ont i magen! Det kommer gå bra. Själv tycker jag att komvuxstudierna var lättare än gymnasiet 🙂

Anonym
Anonym
0

Tack för att du svarar! Jag har liksom ingen att prata med det här om, och jag får inte direkt någon hjälp från någon i mitt liv heller så det känns skönt att kunna få lite svar här.

Jag tänkte att 40 timmar lät lite väl mycket, på gymnasiet går man ju långa dagar men man har ju även en massa raster. Sedan så sitter det ju folk och pratar hela lektionerna istället för att jobba, och skolk är ju inte heller ovanligt, eller att folk bara lämnar klassrummet i någon timma och kommer tillbaks, sätter sig, och låtsas som ingenting. Jag kan få gjort väldigt mycket på en timma, men då måste jag sitta själv och fokusera, vilket jag inte kan göra i ett vanligt klassrum. Jag vet att jag gjorde klart en halv mattebok på två dagar när jag var yngre och var hemma för att jag var "sjuk". Jag orkade inte med den stökiga miljön så jag satt hemma två dagar i rad och gjorde klart en mattebok som vi skulle haft hela terminen (hade redan räknat halva). Jag är bara rädd för att bli stressad, men som du säger så går ju folk på komvux för att dem vill det, och inte för att dem måste, så jag borde väl inte oroa mig så mycket.

Vet du hur det är med tider osv på distans? Kan man plugga vilken tid på dagen som helst? eller måste man gå upp typ vid 8 och logga in på datorn?.

Sedan så står det ju att 100p läser man på 5 veckor om man läser 100%, men om man då väljer två kurser på 100 poäng, läser dem två kurserna på 10 veckor, då borde det väl också räknas som att läsa 100% eftersom att då får man 200 poäng på 10 veckor? Eller om man läser till exempel 5 kurser på 100 poäng i 20 veckor samtidigt, då får man ju 500 poäng på 20 veckor, eller?

Ska prata med dem idag, hua så nervös jag är. Ser dock fram emot att få börja plugga snart, men lite nervöst är det.

Bananbullar
0

När jag läste på distans så fick jag lägga upp studierna precis hur jag ville! Sedan hade vi ibland vissa deadline att "det här ska du ha gjort till det här datumet för då ska vi ha labb och då måste du kunna det här". Men annars fick jag göra precis hur jag ville!

Du har rätt att läser man 100 poäng i 5 veckor så är det 100%. Detsamma om man läser två kurser på 100 poäng på 10 veckor. 

Detta kommer gå så bra för dig ska du se. 🙂

Ett tips dock är att för dig själv göra ett eget schema när du har börjat. Gå igenom ordentligt; 
Vad är det jag ska kunna?
Till när ska jag kunna det?
När ska jag göra vad för att klara av det?

Detta har hjälpt mig MYCKET. På så sätt finns det ingen risk att man sitter med allt sista dagen och man kan istället göra lite hela tiden än att samla på sig uppgifter i stora högar. Planera gärna hela kursens uppgifter på en gång, eller iallafall några veckor i taget.

Chestnut
1

Antar att TS redan fått hjälp av SYV men vill tillägga för andra som kanske läser att man inte kan läsa exempelvis ma 1a, 1b och 1c utan endast en av de kurserna, och samma sak med ma 2b & 2c. 🙂

För mig har det funkat betydligt bättre att plugga närdistans via komvux än vad gymnasiet gjorde!

Med vänliga hälsningar
Chess

deeman
0

Vet du hur det är med tider osv på distans? Kan man plugga vilken tid på dagen som helst? eller måste man gå upp typ vid 8 och logga in på datorn?.

Via distans så kan plugga när som helst och hur som helst, dygnet runt om du så vill. Du själv styr över dina tider som du avsätter till att studera. Dock så får du säkerligen inlämningsuppgifter som måste göras och lämnas in,  t.ex. - en 100p kurs på 100% studietakt -lämnar du i regel in en uppgift varje vecka, t.ex fredag innan en ev. tid t.ex 12:00. 

Sedan så står det ju att 100p läser man på 5 veckor om man läser 100%, men om man då väljer två kurser på 100 poäng, läser dem två kurserna på 10 veckor, då borde det väl också räknas som att läsa 100% eftersom att då får man 200 poäng på 10 veckor?

200/10=20 = 20p/veckan = minigräns för heltid. Så JA, - 2 kurser på 100p vardera vid 50% studietakt är 200p och studietakten blir då: 2 x 50% =100%(heltid)

Eller om man läser till exempel 5 kurser på 100 poäng i 20 veckor samtidigt, då får man ju 500 poäng på 20 veckor, eller?
Det kan bli väldigt tufft och det är mer än heltid då poäng per vecka då i stället ligger på 25p. Med tanke på din levnadsituation så rekommenderar jag dig att INTE ta fem kurser på samma gång om du inte är riktigt van och har driv som en duracellkanin. ;-) Ett bra alternativ tycker jag är att man tar 2 kurser åt gången, max 3. 

**Lycka till med dina studier!

**

Daniel, Värd: Datorn i Fokus. Medarbetare: Webbprogrammering iFokus.