Studier iFokus

Studier

Etikett15-csn
Läst 2157 ggr
[Tilde]
2013-06-22 16:46
0

Extratillägg CSN?

Vet någon hur det fungerar med extra pengatillägg från CSN när man studerar i utlandet? Jag bor nämligen i Danmark, men ska studera i Malmö. Kan jag då få det tillägget som folk som bor och studerar i Danmark? Jag har ju samma omkostnader som de ju. 

Jag har mailat och frågat CSN, men jag tänkte att någon här kanske visste svaret :)

[Moa-]
2013-06-23 10:40
0

Du får väl inget tillägg för att du studerar i utlandet, utan du får lån baserat på omkostnader och resekostnader som gäller för det land du studerar i vad jag förstått… Något generellt tillägg för utlandsstudier känner jag inte till, kan tänka mig att du skulle få mindre pengar om du studerar i exempelvis Thailand…?

"Studier på distans

Studerar du på distans på en utländsk skola utanför Sverige kan du få studiemedel med de belopp som gäller för det land där du är bor." CSN

Här är en lista där du ser hur lånen ser ut för respektive land.

[Tilde]
2013-06-23 14:38
0

#1 Jo man får lite högre bidrag och mer i lån beroende på land :) Hittade en fullständig lista med bidrag och lån på alla möjliga länder. Men jag hoppas att det gäller mig som ska studera i Sverige men är bosatt i Danmark.

[Moa-]
2013-06-23 16:31
0

Tirin; det det stämmer inte, du får samma bidrag oavsett vilket land du studerar i och storleken på lånet varierar mellan olika länder, Sverige inkluderat, baserat på levnadskostnaderna, det är inte alltid högre. 

Läs i länkarna ovan, samt på CSNs hemsida.

[Tilde]
2013-06-23 17:02
0

Okej, men lånet är i alla fall högre och det tänker jag ta oavsett. Danmark är mycket dyrare än Sverige, så jag hoppas att jag kan få den extrasumman då. :)

Karmatarerskanise
2013-06-26 11:25
0

#4 Fast du ska ju inte studera utomlands?
Att du bor i ett annat land är väl en helt annan sak som inte CSN bryr sig om?

[Tilde]
2013-06-26 15:56
0

#5 Hur vet du det? Det är ju för boendet och transporten man får extratillägg, inte för skolan. Det är ju gratis att studera i många länder utomlands också - och CSN bryr sig ju inte om själva skolan kostar. De har ju extrapengar på lånet för att hjälpa till med boende och transport.

Jag fick svar att jag kan få tillägg för att pendla, det andra har jag inte fått svar på än. Så de verkar i alla fall bry sig om att jag bor utomlands!

Karmatarerskanise
2013-06-26 16:02
0

6 jag vet inte, därför jag frågar ;) Har aldrig hört att de betalar mer om man studerar i sverige, så det var nytt.

[Moa-]
2013-06-26 16:08
0

Tirin; tror som Hera, att det är studieorten och inte bostadsorten som är avgörande, vet flera som bott utomlands och studerat på distansutbildning i Sverige, dessa har fått de svenska lånen. 

CSN bryr sig visst om vad skolan kostar, du kan låna upp till ett visst belopp för att täcka avgiften, men inte högre än vad den verkliga kostnaden är. 

Viktigt att tänka på är att du som regel inte får tillägg, utan att du får låna mer.

[Tilde]
2013-06-27 09:51
0

#8 Enligt vad som står på deras hemsida har de olika höga lån eftersom det är olika dyrt att bo i länder. Men min mamma ska ringa dem imorgon tror jag och fråga om allt det där. Hoppas på ett mer utförligt svar då!