Studier iFokus

Studier

Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2566 ggr
[Chamisia]
2010-09-04 04:04
1

Universitetsstudier

Hur mycket är ni i skolan varje dag ungefär?
Är det schemalagt varje dag?
(Kanske lättare att säga hur en "normal" vecka ser ut ungefär? :))

Vad läser ni för program?

Åsa S
2010-09-05 11:31
0

Har läst 2 universitetsprogram

Trädgårdsingenjör där var vi i skolan i stort sett hela dagarna 8-17 mån-fre.

Pedagogik på distans där var jag hemma + auskulterade + undervisade på en skola + vi var några veckor på skolan och då var det hela dagar i skolan.

Nu läser jag på YH= Yrkeshögskolan (Ledarskap inom detaljhandeln) som faktiskt passar mig bättre än universitetsstudier + man får lättare jobb med en sån utbildning än vad man får med många universitetsstudier. Man får ju inom utbildningen kontakt med många olika potentiella arbetsgivare med tanke på att 1/3 av utbildningen är förlagd på företag. Vi är i skolan ofta mellan 9-16 men det är en del grupparbeten och det finns dagar avsatta för detta och då kan vi i gruppen själva bestämma hur länge vi vill jobba.

Mia
2010-09-06 20:58
0

Jag läser samhällsvetarprogrammet för lärande, utveckling och kommunikation med psykologi som huvudämne Glad

Vårt första schema ser ut som så att vi är på campus 2ggr i veckan, då går vi 10-12 och har både föreläsningar och seminarier. Sen utöver det har vi basgruppsmöte 2ggr i veckan eller 1 gång i veckan. Sen har vi otroligt mycket självständigt arbete som man gör hemma eller var man nu vill och sen tentor, vi har endast hemtentor och muntliga.

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Ragamuffin]
2010-09-07 01:53
0

Generellt är det så vitt jag har förstått så att humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnen består av mycket självstudier, och undervisningstillfällen är endast 2-3 gånger i veckan om ca 2-4 timmar per tillfälle. När det gäller naturvetenskapliga ämnen däremot kan det vara 8-timmarsdagar på universitetet 5 dagar i veckan. Främst tror jag det beror på ekonomiska frågor.

Själv går jag lärarprogrammet och har hela tiden haft schemalagda timmar kanske 2 dagar i veckan 2-3 timmar åt gången och resten har varit självstudier. En termin läste jag dock matematik (naturvetenskapliga institutionen) och då hade jag 4-5 timmars schemalagt varje dag med föreläsningar, seminaier och övningsgrupper med tillgång till lärare och de  övriga timmarna behövdes för egna studier.

En normal vecka för mig ser ut ungefär som så att jag kollar vilka dagar jag måste vara på universitetet och försöker planera in eventuella träffar med medstudenter för t.ex. grupparbeten på samma dagar. De övriga dagarna kollar jag vad vi har för litteratur att läsa och eventuell uppgift (t.ex. skriva ett kort paper, komma på diskussionsfrågor) och bestämmer hur mycket jag vill lägga ner på de olika dagarna. En dag i veckan brukar jag sitta på universitetsbiblioteket och försöka få gjort så mycket som möjligt. Jag ägnar sällan mer än 4 timmar åt studier under en dag och gör jag det är jag överambitiös och gör mer än vad som krävs. Under praktikperioderna är det dock heltidsdagar på praktikskolan som gäller plus andra uppgifter att göra, så då blir det plötsligt övertid istället.

Zuzziquie
2010-09-10 22:51
0

Pluggar själv till civilingenjör, första året, och vi går ca 8-16 varje dag. 
Vissa dagar mycket mindre och vissa betydligt mer ;) 

När jag pluggade till dubbel-kandidat i företagsekonomi och Data & telekommunikation förra året (läste de två på halvtid) så hade vi betydligt mindre, vanligtvis bara kl. 10-14 och vissa dagar lediga.

Vänliga hälsningar Susanna
Värd på Chinchilla iFokus
Lavender Chinchilla - Reg. uppfödare av Chinchillor

[AnnaFannyKarolina93]
2013-06-23 20:23
0

Läser Fred och Utvecklingsprogrammet, där har jag pluggat lika olika tider beroende på kurser. Men mellan två till fyra dagar i veckan, två till tre timmars föreläsningar. Så, det är inga åtta-timmars dagar ! 🙂