Studier iFokus

Studier

Etikett03-gymnasiet
Läst 27 ggr
Anonym
Anonym
2023-05-03 08:35
0

stress

hej,
Jag börjar få lite stress och ångest iför gymnasieval. Jag har ca 1,5 år kvar innan gymnasiet. Men ändå.
Jag vet liksom inte vad jag vill jobba med. Jag har läst om att man kan välja en linje om det som man gör på fritiden, men jag gillar att rita, spela piano, sminka mig, sy och mode. Men det är typ inget som jag skulle vilja jobba med.

Har haft "drömjobb" som influenser, kock, konditor, tågkonduktör eller lokförare tex. Men jag kan inte se mig själv i ett kök och laga samma mat dag ut och dag in, jag vill inte gå upp tex 05:00 varje morgon för att baka mer bröd och bakelser. Ni fattar.

Jag vet ju att det finns olika jobbtider och olika positioner i till exempel ett kök. Men jag vet inte längre. jag vet att det är 1.5 år kvar men det spelar ingen roll, typ alla andra i min klass vet på ett ungefär vad dom vill jobba med men jag vet ingenting! Känns som att om jag inte börjar tänka på gymnasium nu så kommer jag vara ute i sista sekunden och komma in på ett dåligt gymnasium som jag inte ens vill gå på.

Jag vet även att man kan jobba med något helt annat än vilken inriktning jag hade men jag är bara rädd att det ska bli att "du måste ha gått **** linjen för att kunna få detta jobbet" eller något sånt.
Jag är väldigt okunnig också, så behöver verkligen hjälp.
Hur ska jag veta vad jag vill jobba med och vilket gymnasium jag ska ta?

Åsa S
2023-05-03 08:47
1

Ja du tänk om man kunde bara veta sådär vad man vill jobba med jag är 52 och har ännu inte kommit på vad jag vill bli. Jag har gått många väldigt olika utbildningar och om 2v är jag klar med tandsköterskeutbildningen men vet inte om det är rätt heller. Men vi har tur och bor i sverige man får faktiskt studera med bidrag tills man är 60 och man kan få byta yrkesinriktning när man vill så känn ingen stress för att du inte vet idag. Välj en linje du tror kan kännas bra och kul idag och se till att få tillräckligt bra betyg i de ämnena som brukar behövas för vidare studier på yrkeshögskola eller universitet. Du måste inte vara klar och färdig och veta exakt vad du ska göra i ditt liv när du gått ut gymnasiet. Jag var en helt annan människa när jag gick ut gymnasiet än vad jag är idag så något som kanske passade då funkar inte idag

Calcifer
2023-05-03 10:59
1

Välj något på gymnasiet du tror att du kommer ha roligt av, och som inte kommer slita ut dig så att du är så skolless när du ska börja tänka på universitet att du bara vill gråta. Ja absolut finns det vissa program som är "bättre" om man vill studera vidare till vissa saker sen, MEN, det går också att läsa upp de ämnen man saknar innan man går vidare till universitetet!

Så om du kommer till då det är dags att välja linje men du inte alls vet vad du vill bli, så stressa inte över den saken. Fundera istället på vad du skulle tycka var roligt och givande de tre år du ska gå i gymnasiet. Kommer du halvvägs genom gymnasiet och kommer på vad du vill bli, men att du kanske saknar 2-3 ämnen från din valda linje så går det som sagt att lösa. Det första du kan göra är att prata med studievägledaren på gymnasiet, och rådfråga dem. Ibland går det att lösa redan där. Och skulle det vara som så att du tar studenten och fortfarande saknar några ämnen så går det att ordna där också. Det går att plugga upp de ämnena först, innan du sedan söker vidare till universitet. Ja det tar lite längre att bli färdig då, men om du bara visste hur många som inte kommer på vad de vill bli fören tio år efter de först gått ut universitet och arbetat inom ett yrke under de åren och som sedan återvänder till skolan för att byta riktning!

Jag känner personligen minst 10 personer som gjort liknande. Inklusive min egen syster. Hon var nästan 40 när hon kom på vad det var hon verkligen ville göra.

Det är fullt normalt och helt okej. De i din klass nu som säger att de vet vad de vill bli - det är inte alls säkert att det stämmet om tio år. För en del, absolut! Vissa kommer på tidigt var deras passion ligger. Men för andra tar det längre tid och ibland behöver man prova flera olika saker innan man hittar rätt.

Så försök att inte stressa upp dig över att känna dig tvingad att veta redan nu eller innan gymnasiet vad du vill göra i framtiden. :)

"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"