Studier iFokus

Studier

Etiketter: 01-allmänt-om-studier11-läxhjälp09-annat-studierelaterat
Läst 77 ggr
r_schwartz
0

Validitet och Reliabilitet i samhällsvetenskap

Hej kära medstudenter och övriga här på iFokus! Jag kommer snart läsa en metodkurs och vill förbereda mig inför terminstarten nästa vecka! Därför behöver förstå begreppen validitet och reliabilitet inom samhällsvetenskaper, särskilt inom mitt studieområde, kognitionsvetenskap. Kan ni dela exempel från kognitionsvetenskap där dessa begrepp används? Dessutom, har ni några källor som ni rekommenderar som innehåller exempel av validitet och reliabilitet i samhällsvetenskaper? Tack så mycket för er hjälp!

ticarlito
2

Inom kognitionsvetenskap är validitet och reliabilitet avgörande för att säkerställa att våra forskningsresultat är både korrekta och pålitliga. Till exempel, om vi undersöker minnesprestanda, skulle validiteten mätas genom att se hur väl vår testuppgift faktiskt mäter det minne vi försöker utvärdera. Reliabiliteten skulle i det här fallet återspegla hur konsekvent våra mätningar är över tid eller repetitioner.

Efter en snabb Googling hittade jag en mycket bra källa som beskriver validitet och reliabilitet inom olika sammanhang, inklusive användbarhetstestning och UX-design (har dvs. ett kognitionsvetenskapligt perspektiv, och kanske passar dig bra). Du hittar den här: https://www.marsja.se/validitet-och-reliabilitet-i-kognitionsvetenskap-teori-och-exempel/ . Den ger en bra översikt och ytterligare exempel som kan vara värdefulla för din studier. Du hittar nog bra exempel även om du söker runt lite på Google med engelska söktermer istället för svenska.

Det är alltid bra att kombinera teori med praktiska exempel från olika områden för att få en mer omfattande förståelse. Lycka till med dina studier!

Utforska validitet och reliabilitet i kognitionsvetenskap. Lär dig tillämpningar, utmaningar och strategier för högkvalitativ forskning.
r_schwartz
1

#1: Tack så mycket för det utförliga svaret! Jag uppskattar verkligen ditt exempel från psykologi och, framförallt, länken till källan om bland annat UX. Det kommer definitivt att vara till stor hjälp för mina studier.
Eftersom jag är mitt uppe i att fördjupa mig i metoder och vill förstå validitet och reliabilitet ännu bättre, undrar jag om någon har rekommendationer på bra metodböcker på svenska eller engelska. Jag är särskilt intresserad av böcker som ger praktiska råd och exempel. Men förstås skulle alla tips skulle vara mycket uppskattade! Tack igen för din hjälp!