Annons:
Etikett14-övrigt-skolrelaterat
Läst 4219 ggr
Herveaux
2019-12-09 09:50

Studera 100% + arbeta 50%?

Har du studerat heltid och samtidigt haft ett deltidsarbete?
Hur fungerade det för dig? Är det något du skulle rekommendera eller avråda ifrån?
Jag förstår att det finns otaliga variabler som spelar in här, men det skulle vara intressant att höra om andras erfarenheter.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

Annons:
Frolly
2019-12-09 14:30
#1

Jag har studerat på heltid och arbetat heltid för att slippa ta studielån. Detta har inneburit att allt socialt liv har fått stå tillbaka men samtidigt har jag sett de här tre åren som en väldigt kort tid i mitt liv. Att lobba för eller emot är jättesvårt. Jag har haft möjlighet att arbeta väldigt flexibelt och har på så vis kunnat arbeta vissa kvällar och helger hemma. Min utbildning har varit sådan att det endast har varit föreläsning och/eller seminarium 2 ggr i veckan i snitt. Detta tillsammans har gjort det fullt möjligt att pussla ihop heltidsjobb och heltidsstudier. Det är kanske inget att rekommendera för högpresterande som alltid vill leverera bästa tänkbara. För mig personligen är bra fullt tillräckligt. Mitt råd är, om du redan har en tjänst, att ta tjänstledigt 2-3 månader in i studierna. Detta ger dig dels en möjlighet att komma in 100% i studierna men det ger dig också en mer adekvat utgångspunkt när du ska uppskatta hur mycket tid du behöver för studierna. Ett dygn innehåller 24 h, du behöver minst 8 timmars vila (sömn och/eller passiv vakenhet) det ger dig 16 timmar måndag-fredag att spela på utöver helgen.

kara_murray
2019-12-09 19:36
#2

Jag läser på distans en utbildning på 1,5år. Jag har jobbat mellan 75-100% plus 100% studier. Det är som #1 skriver man får pausa allt vad socialt liv är och man får lära sig att man får vänta med hushållssysslor som inte är akuta. Jag kommer att nu sista halvåret jag har kvar gå på csn och jobba betydligt mindre. För det är tufft att plugga 100% och jobba samtidigt. Men jag ångrar inte att jag pluggat samtidigt som jag jobbat för jag läser till det jag vill bli och det har varit värt att pausa mitt liv. Hur lång är din utbildning?? Är den värd att pausa ditt liv för den?? Hur du lägger upp hur du ska plugga och/ eller jobba är mindre viktigt så länge som du är motiverad att läsa till det du vill. Är den värd alla bekymmer så är den värd att pausa ditt liv för.

vallhund
2019-12-13 17:02
#3

Beror på kapacitet, motivation samt även ålder.

Jag studerade 100% med samma upplägg som #1 o arbetade 75% natt när jag var i 30 årsåldern, arbetade natt o kunde använda mesta tiden till att plugga.

Samma upplägg när jag var drygt 40 o då orkade jag inte plugga lika mycket på nätterna.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Jojaton
2020-02-03 10:55
#4

Jag pluggar 100% på distans just nu, och jag hade inte klarat av att jobba en större mängd samtidigt. Jobbar lite helger samt jul och sommar men inte mer än så. Jag har dock ett stort behov av att ladda mina batterier hemma och genom saker jag tycker är kul, jag hade inte fungerat som människa om jag inte fått fritid.

Johanna - Instagram

oh-la
2020-02-08 22:16
#5

Min man pluggade 100% till läkare och arbetade samtidigt. Han hade en fast tjänst på 40% som sjuksköterska. Det funkade bra! Han klarade studierna utan några bakslag och slapp ta studielån. Han jobbade mest natt, och helger, så visst sågs vi mindre än om han bara pluggat. För hans det tror jag dock att det var skönt att känna att han fick in egna pengar och inte var beroende av mig.

Upp till toppen
Annons: