Annons:
Etikett01-allmänt-om-studier
Läst 1230 ggr
[Jojjo1212]
2019-06-09 11:40

Motiv och tema

Hej!

Jag undrar om någon kan förklara skillnaden mellan motiv och tema för mig?

Jag har sökt på internet men blir bara mer förvirrad.

Annons:
Sindri
2019-06-09 13:18
#1

Det beror lite på i vilket sammanhang.  Bilder ha ett tema som t ex fordon. I det temat ryms bilder med motiv på en bil, ett tåg, en båt, ett flygplan etc.

Ett tema kan alltså innefatta olika sorts motiv, men de skall alla rymmas inom samma tema, handla om samma sak. Man kan säga att tema är ett mer abstrakt begrepp, medan motivet är just det du titta på, t ex en bild av en båt.

[Jojjo1212]
2019-06-09 16:03
#2

Okej, jag menade i en berättelse eller saga.

Sindri
2019-06-10 00:41
#3

En berättelse kan skrivas på ett tema, t ex  att resa, eller att utvecklas, att vara mörkrädd, att börja skolan, att bli kär etc. Läraren kan bestämma ett tema som alla berättelser skall  kretsa kring.

Motiv i en berättelse vet jag inte riktigt hur man skall tolka. Det kan handla om att huvudpersonen skall ha ett motiv för sitt handlande och i så fall menas anledning.
T ex  ett motiv för att resa mycket kan vara en flykt från sig själv eller nyfikenhet.

Det kan finnas motiv för att mobba någon, motiv för att ställa sig in hos någon, motiv för att vilja gå en speciell väg till eller från skolan, någon har ett motiv för att vilja skilja sig, motiv för att inte vilja prata i klassen etc, etc.
Det handlar alla om anledning till att man förhåller sig till något eller någon, eller handlar på ett speciellt sätt.

BokDuvan
2019-06-16 01:43
#4

Det är som #3 säger, tema för berättelsen ger en generell uppfattning kring vad du vill skriva om, typ krig, kärlek, sorg etc Alla motiveras av någonting, allt händer av en anledning och det är just det ditt motiv ska vara. Varför är huvudkaraktären som den är? Varför gör den så? Vilka händelser har format hen? Vad behöver hända för att iscensätta detta scenario. T.ex personen vinner lotteriet, vad har hänt innan som lett upp t detta? Köp av lott, varför köpte hen det osv..

Upp till toppen
Annons: