Annons:
Etikett06-tentor-prov
Läst 1407 ggr
sp0ngeb0b
2019-04-01 17:10

Högskoleprovet

Någon mer än jag som ska skriva högskoleprovet på lördag? Har ni pluggat inför det eller ska ni förbereda er på något annat sätt?

Jag ska skriva för första gången, eftersom jag inte har pluggat på flera år har jag pluggat lite för att fräscha upp matten framförallt. Jag övar även på läsförståelsen då jag har fått höra att den kan vara svår att hinna med. Tänkte ta en kik bara på hur övriga delar ser ut.

Någon kanske till och med har något nyttigt tips till oss som ska skriva för första gången? 🙂

Annons:
Sindri
2019-04-01 17:19
#1

Det brukar finnas gamla högskoleprov på nätet så att man kan "känna på" lite.
Googla så hittar du säkert.

Lona
2019-04-01 17:22
#2

Stressa inte utan jobba metodiskt. Det är lätt att man tänker "jag hinner f-n inte" eller "jag fattar inte ett skit!" men andas och ta't lugnt. På "min tid" fick man åtminstone ha med sig dricka i salen, minns inte om det var ok med tex godis också. Ta i så fall gärna med något som är lite uppiggande, dextrosol kanske? Utnyttja rasterna! Bort med mobilen, bort med att snacka med kompisar utan gör ditt bästa för att rensa skallen. Ta gärna en liten promenad så får kroppen en enerigboost av det med. Och - det är inte hela världen om man inte lyckas. Det finns ju fler tillfällen… Gör du det för framtida studier eller "bara för skojs skull"? (Hur man nu kan tycka att det är "skoj". 😏)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

sp0ngeb0b
2019-04-01 17:24
#3

#1 Jodå, det har jag koll på 🙂 Håller på att öva på läsförståelse från gamla prov och sen har jag även fått låna en HP-bok av en kompis som jag använder för att öva på matten.

Lona
2019-04-01 17:29
#4

#3, Statistik är bra att lägga lite extra krut på, gärna också geometri. Just det där att man egentligen inte behöver lösa talen men kunna avgöra om tillräcklig info finns med kan kännas lite bakvänt på nåt sätt.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

sp0ngeb0b
2019-04-01 17:31
#5

#2 Tack för tipsen! Tyvärr får man varken ha med dricka eller mat in i provsalen nu, läste det i ett mejl jag fick. Synd tycker jag men de har säkert sina anledningar. Får ha med bananer och annat att äta i pausen. Promenad i pausen var ett superbra tips!

Jag skriver provet för att jag tänkte söka in till utbildningar i höst. När jag anmälde mig till provet hade jag ingen aning vad jag ville läsa, men nu har jag bestämt mig för vad jag ska söka och vet att jag med högsta sannolikhet kommer in på mina gymnasiebetyg, så har ju tappat rätt mycket motivation haha… Men, nu är det ju betalt så kan lika bra skriva det. Så har inte speciellt höga krav på mig själv vilket känns skönt, men känner samtidigt att det är lika bra att förbereda mig så gott jag kan 🙂

sp0ngeb0b
2019-04-01 17:32
#6

#4 Ja, det känns verkligen bakvänt 😂 tack för tipsen!

Annons:
Upp till toppen
Annons: