Annons:
Etikett03-gymnasiet
Läst 1902 ggr
01emilia02
2018-11-21 19:42

Studera gymnasium distans

Ja som rubriken heter studera gymnasiet på distans. Kan man ansöka som vanligt sätt till en skola på distans? Fyller jag bara i som vanligt och sen skolans namn och kommun, program och inriktning. Eller måste jag kontakta skolan för att få en annan ansökan att fylla i? Jag är 17 år gammal och precis fått veta att jag är gravid. Är sjukskriven sen somras och tänkt att börja plugga igen nästa höst. Men nu visade det sig att jag är gravid vilket betyder att nästa höst har jag en nyfödd bebis, vilket leder till att jag inte kan börja gymnasiet. Men eftersom jag redan ligger efter i gymnasiet två år så har studievägledare och andra börjat föreslå komvux! Vilket jag inte själv ser som ett alternativ för mig! Jag vill gå ut gymnasiet till och börja med! Så att studera på distans vore ett bra alternativ för mig. Min nuvarande studievägledare vet inte om att jag är gravid. Och hon har skickat mina gymnasieansöknings papper hem till mig som jag sen ska fylla i. Men kan jag fylla i de vanliga ansöknings papperna om att jag vill plugga distans? Eller måste jag kontakta distans skolan jag vill gå på och därifrån få en ansökan eller liknande?

Annons:
SuperLimm
2018-11-21 20:00
#1

Går det att läsa gymnasiet på distans? Hade jag inte en aning om! :)

Mvh Linn

Fridaaaa
2018-11-21 20:01
#2

trodde inte man kunde göra det på gymnasiet?

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
2018-11-21 20:29
#3

Prata med din studievägledare.

Vikan
2018-11-21 20:39
#4

Som jag uppfattat det ifrån min kompis som läser på distans, ansökte hon bara som vanligt

01emilia02
2018-11-21 23:12
#5

#1 & #2 Jo vissa enstaka utbildningar går att läsa på distan i gymnasienivå. Men väldigt få som kommer in och väldigt få alternativ att välja mellan.

01emilia02
2018-11-21 23:13
#6

#4 men jo tack då ska jag testa med det. #3 jo tar och pratar med henne. Men med tanke på att jag inte bor i min hemmakommun nu så är det svårt att få tag på min studievägledare. Så ska nog testa som vanligt först och sen får vi se vad som händer. Men tack för svaret

Annons:
Honestyisdead
2018-11-21 23:15
#7

#6 Det är få utbildningar och få platser som har distans. Så det är inte bara att söka om man inte vet att dom erbjuder det. Du kan ju ringa din studievägledare.

shia
2018-11-25 20:10
#8

syrran hoppade av ett gymnasium då hon inte tyckte om det och flyttade hem. men ist för å vänta ett halvår till nästa termin funderade hon på å söka ngt distans i kalmar eller så, men då komunen får bidrag för elever ska läsa i hemkomunen fick hon ist studer apå distans ekonomi programmet mot comvux/något på datorn. Hon läste i våras matte på skolan men läs nu allt över datorn. hör med komunen skulle jag säga!

01emilia02
2018-11-28 05:32
#9

#8 jo tack för svaret. Men har kollat upp de flesta distans gymnasium nu och insett att jag inte kommer att komma in oavsett. Har för lågt meritpoäng. Ska ligga på 260 och mitt ligger på 210 så ja där sket de sig. Men tack ändå.

shia
2018-11-28 07:18
#10

Du behöver inte komma in på ett distans gymnasium hör med komunen/comvux

Fridaaaa
2018-11-28 09:41
#11

#9 Sånt kan ändras beroende på antal sökande

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

01emilia02
2018-12-03 10:56
#12

Comvux är helt uteslutet för mig just nu. Ska satsa på att klara av gymnasiet i första hand. Eftersom samhället ser ut som det gör så får man sämre jobb, lön mm om man inte gått gymnasiet. Och med tanke på att samhället inte alltid är så rättvist så vill jag gå den ”rätta vägen” enligt många människor och gå gymnasiet. Om jag sen fortsätter på universitet eller läser upp vissa betyg på comvux ja det tar man ju sen efteråt. Men just nu äre gymnasium jag ska gå på. Men tack för era svar och så. Har just fått hem ansökningslappen och ska sätta mig ner och välja linje. Och hoppas på det bästa

Sugar Mist
2018-12-03 13:04
#13

#12 Fast, jag har ingen gymnasieutbildning och har fått välbetalt jobb, med högre lön än de med färdigt gymnasium. 
Tanken med komvux är ju att man kan plugga upp gymnasieämnena, jag själv pluggar 2 ämnen på distans åt gången just nu, för att få behörighet till högskola senare :) 
Men känner du att gymnasium känns lättare för dig så kör på, annars är komvux verkligen jättesmidigt och man kan själv välja hur man vill lägga upp sina studier.

-

Annons:
shia
2018-12-03 13:06
#14

Du kan läsa gymnasiet via comvux, syrran läs ekonomiprograammet via comvux, läser via distans men får samma utbildning som de som går ekonomi på en gymnasieskola.

eeriksson65
2018-12-11 06:34
#15

Jag läser distans eftersom jag bor i utlandet, jag är lika gammal och läser mina kurser på hermods some lär ut gymnasie nivå! Rekommenderar detta!

❤️

shia
2018-12-11 06:57
#16

Ojdå, haha syrran läste visst också via hermods. Är typ matten hon gått på comvux(för å läsa i klass)

Malinolsn
2018-12-11 18:17
#17

#9 Jag kom in på korrespondensgymnasiet i Torsås trots låga meritpoäng, jag kom in pga. särskilda skäl som det kallades då i alla fall. Jag hade problem som gjorde att jag inte klarade av att gå på ett vanligt gymnasium, därför kom jag in trots relativt låga poäng, så det görs sådana antagningar också. Ditt fall misstänker jag också kan vara ett sådant skäl då många av mina klasskamrater också var gravida/nyligen fått barn 🙂

Upp till toppen
Annons: