Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1315 ggr
Bjallstal
7/16/18, 10:06 AM

Det här med att inte veta

Är det bara jag som inte har en aning om vad jag faktiskt vill göra med mitt liv? kag har ett jobb idag där jag är assisterande butikschef, kommer få egen butik att driva inom ett år, men den tjänsten jag drömmer om inom bolaget, ligger så långt fram i tid (han som har den idag jobbade i 25 år innan han kom dit) att jag inte kommer vilja vara kvar i butik tills dess. Så jag funderar på att börja plugga. Är 26 år och har fullständig behörighet och väldigt bra HP i bagaget. Men, jag har ingen aning om vad jag skulle vilka plugga. Jag tycker om ledarskap, har fått utvecklas mycket på den fronten i mitt nuvarande jobb, både med mitt personalansvar men också väldigt mycket på de utbildningar jag blivit skickad på. Samtidigt så brinner jag för medicin, läkare har alltid lockat men är så skrämd utav sjukvården i Sverige(kroniskt sjuk själv). Planen innan var att läsa civilingenjör lantmäteri i lund, men är lite inne på industriell ekonomi nu. Men allt är så rörigt i huvudet.

Gårdagen kan vi aldrig få tillbaka, men morgondagen är vår att vinna eller förlora…

Annons:
DiamondIce
7/21/18, 5:02 PM
#1

Jag tyckte det hjälpte att gå in på universitetens hemsidor och läsa lite om de olika utbildningarna jag var intresserad av, vilka kurser som ingår och sånt.

Att söka lite på olika forum efter vad de som gått/går utbildningen tycker om den kan också hjälpa…

Inser att det här kanske inte var en så hjälpsam kommentar, men om inte annat kan jag intyga att du inte är ensam -jag har blivit antagen till en utbildning som jag fortfarande inte är helt säker på 😃 Men jag tänker att om man påbörjar utbildningen och känner att det inte är vad man hoppades, så kan man ju alltid söka till en annan utbildning vid nästa antagning 🙂

sp0ngeb0b
8/15/18, 7:47 AM
#2

Alltså jag relaterar. Har varit på mitt jobb sen slutet på 2016 (är tjänstledig nu dock) och jag skulle hemskt gärna vilja ha min chefs tjänst, men jag har ingen som helst lust att jobba mig upp dit som han har gjort. Hans jobb är väldigt annorlunda mot alla andras på kontoret, och det tar lång tid att jobba sig uppåt. Förutom det har jag ingen aning. 

Jag tycker inte du borde stressa beslutet i alla fall - börja inte på någon utbildning bara för att. Testa något nytt jobb, stick ut och res, testa nya saker. Samtidigt kan du utforska utbudet av utbildningar. Till slut kommer du hitta något som känns rätt. Jag stressade över utbildning, speciellt efter att jag hoppade av min förra utbildning, men sen bestämde jag mig för att skita i det och bara hitta på annat tills jag kommit på vad jag vill göra. Tror jag börjar komma på ungefär vad jag vill göra. Men låt det ta tid, du har all tid i världen att börja plugga!

Upp till toppen
Annons: