Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1979 ggr
V.C
2018-07-09 02:28

Ska jag bli socionom eller byta utbildning?

Jag har i nuläget studerat 1 år på socionomprogrammet men känner mig osäker på ifall jag har gjort rätt val. Jag känner att kurserna intresserar mig men det känns som yrket saknar karriärmöjligheter för att få bra betalt i förhållande till utbildningsnivån. Jag hade länge funderingar på att ansöka till juristprogrammet istället, men jag kände störst intresse av att bli åklagare eller domare och då krävs ju höga betyg rakt igenom på utbildningen för att få en plats som notarie. Eftersom jag lider av psykisk ohälsa och ångest, så mår jag i perioder extremt dåligt psykiskt vilket gör att jag inte alltid kan prestera på topp så kände att risken för att ”bara” bli godkänd i en del kurser på jurist innebar att inte kunna jobba som de yrken jag var intresserad av, därför är jag inte lika intresserad av juristprogrammet längre även om jag är väldigt intresserad av juridik. Nu känns det som att mina alternativ är att fortsätta på socionomprogrammet eller att byta antingen till sjuksköterskeprogrammet eller civilekonomprogrammet. Jag kan ju tidigast påbörja studierna i vår isåfall så har ju en tid att tänka, men vill ändå börja tänka i god tid. Att det är stor brist på sjuksköterskor och lätt att få jobb vet jag, men vet inte hur det ser ut för civilekonomer. Jag har ganska ofta hört att det är ett överskott på ekonomer och relativt mycket konkurrens om jobben. Nu är det så att jag har väldigt svårt för matte, och då kanske inte civilekonom är ett bra alternativ? Jag har klarat Matte 2 och Matte 3 med E i slutbetyg men då fick jag göra många omprov och kompletteringar för att till slut få godkänt. För att göra en jämförelse hade jag A i alla andra ämnen förutom matte i gymnasiet, vilket förstärker att matte verkligen är min svaga punkt. Sjuksköterska känns som det är lättare att få jobb än som socionom, och att det är mycket högre löner men vet inte om det passar mig till 100 % heller då jag är lite känslig för att se blod, sår och kroppsskador. Jag tänker att det kanske är någonting jag lär mig att hantera och klara av, men i nuläget är jag ganska känslig för sådana saker. Jag skulle aldrig klara av att torka urin, avföring eller spya men det behöver väl inte sjuksköterskor göra? Jag skulle vara nöjd med socionom och absolut fortsätta om lönerna hade varit bättre, högre status och mer garanterat att få jobb efteråt. Jag har mest intresserat mig för jurist, civilekonom och sjuksköterska utöver socionom men hittar stora nackdelar med alla dessa utbildningar också. Har ni något tips på vad man ska göra när man inte alls vet vad man vill? Jag vet att jag inte är 100 % på att jag vill bli socionom, men vet inte vad jag vill bli istället och därför har jag inte hoppat av ännu. Har ni några andra tips på utbildningar som är mer av samhällsvetenskaplig natur som ger hög lön och bra karriärmöjligheter utan att man behöver vara duktig på matte eller få högsta betyg rakt igenom utbildningen?

Annons:
sp0ngeb0b
2018-07-09 03:28
#1

Mitt råd är att ta studieuppehåll och försök klura ut vad du vill. Slösa inte tid och CSN på något som du kanske inte vill fortsätta med. Bättre i så fall att göra något annat så länge medans du funderar.

Jag läste ekonomprogrammet i 1,5 år, så jag är lite insatt och ska försöka ge dig lite tips. Hoppade av för att det inte kändes rätt. För det första finns inte civilekonomprogrammet längre vad jag vet, och inte heller titeln civilekonom, utan det är ekonom som gäller och sedan om man vill kan man plugga master och magister efteråt. Det är det som skiljer ekonom från civilekonom - de två sista åren.

Nu har jag generellt ganska lätt för matte - men det är inget svårt man sysslar med på det programmet. Och det är för det mesta samma sorts matte om och om igen, det är inte som att det är nya mattegrejer varje vecka eller så. Jag skulle inte oroa mig för matten om jag var du. 

Vad gäller jobbmöjligheter har jag inte så jättebra koll men det finns ju nästan ändlösa karriärmöjligheter efter ekonomprogrammet. Jag har för mig att det behövs folk inom redovisning och revision, och det är ju en inriktning man kan välja på programmet om man önskar. Förutom det kan man jobba med ekonomisk analys, ekonomistyrning, aktiemäklare, controller, skattekonsult, forskare, professor/lärare osv. Man kan bli egenföretagare. Bara sök på ekonomjobb på google så kommer det upp massvis. Troligen så har varje yrke olika framtidsutsikter.

Om du undrar något mer om ekonomprogrammet svarar jag gärna :)

V.C
2018-07-09 03:40
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

#1 Civilekonomprogrammet finns fortfarande på många universitet, däremot har du rätt i att själva yrkestiteln aldrig kallas civilekonom. Vanliga ekonomprogrammet är kandidat och 3 år medan civilekonom innebär kandidat+master och är 4 år. Jag har extremt svårt för matte och fick F på nationella proven egentligen i gymnasiet förutom i matte 1. Jag tror jag fick godkänt enbart för att jag gick på en friskola som ansåg att det var negativt för skolans rykte att ge elever F. Jag har testat att göra några tentor inom redovisning och kalkylering som jag hittade på Uppsala Universitets hemsida och var inte ens nära att klara av dem - men inte för att jag inte kunde räkna matten utan att jag förstod väldigt lite av termerna som användes. Jag bifogar en bild på en uppgift jag var särskilt förvånad att jag hade fel på. Jag fick svaret till 350 tkr och rätt svar var 4150 tkr. Jag begriper inte hur ”intäkter” räknas som en kostnad för företaget.

V.C
2018-07-09 03:43
#3

#1 Redovisningsekonomi är ett intressant område, har även kollat på yrkeshögskoleutbildningar till just redovisningsekonom som då enbart är 2 år och kräver bara matte 2 vilket gör att matten där förmodligen är enklare. Jag har dock läst på flera ställen att redovisningsekonomer kommer att försvinna inom en ganska snar framtid med tanke på digitaliseringen och automatiseringen som gör att redovisningsbranschen helt kommer digitaliseras. Därför känns det inte som ett bra alternativ att ha en utbildning som är så begränsad till ett specifikt område inom ekonomi. Man kan ju arbeta som redovisningsekonom även med en civilekonom-utbildning i grunden och då har man ju lättare att få andra ekonomjobb när redovisningsjobben försvinner. Jag gillar verkligen socionomprogrammet och är genuint intresserad av yrket. Det handlar mest om att jag stör mig så hårt på att få så lite betalt efter 3,5 års akademisk utbildning.

Calcifer
2018-07-09 06:59
#4

Mitt tips är också att ta ett studieuppehåll tills du bestämt dig. Jag har dragit på mig löjliga skulder och slängt bort år på att studera saker som nu är totalt värdelösa eftersom de inte alls var vad jag ville/kunde bli. Ångrar det otroligt mycket. Hellre att det dröjer något år extra men blir rätt än att du blir klar "i tid" men ångrar dig.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Lona
2018-07-09 07:30
#5

Håller också med om studieuppehåll och att du funderar lite mer, kanske några år? Ibland faller bitarna på plats av sig själva. Sen ett råd från en som själv har psykisk ohälsa; välj ett program med ämnen som du har relativt lätt för. Om du både mår dåligt och dessutom måste kämpa som tusan för att klara dig i skolan så blir det j-vligt mycket värre än om pluggandet inte kräver lika mycket jobb från din sida. I värsta fall blir du sittande med flera års studieskulder utan avslutad utbildning.


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

sp0ngeb0b
2018-07-09 08:44
#6

#2 Det är väl inte konstigt att du inte kan räkna ut svaret om du inte fått undervisning i ämnet, visst den ser simpel ut men det är ju ändå en tentafråga på universitetsnivå så det är inte meningen att man ska klara den utan att plugga. Men okej, hade du så pass svårt för matte kanske ekonom inte är rätt för dig.

Annons:
V.C
2018-07-09 09:38
#7

#4 Tråkiga är att jag egentligen vet att jag vill bli socionom men har börjat tvivla helt på grund av lönerna. #5 Jag håller med där om att det kan vara smart att välja bort program som bygger på ämnen jag inte är bra på. Jag mår växelvis bättre och sämre. När jag mår stabilt så får jag högsta betyg på tentorna och uppgifterna som görs på socionom. När jag mår psykiskt dåligt får jag ändå godkänt, har inte fått underkänt på en enda tenta hittills iaf. Risken med ett ämne man inte är bra på är ju att jag kanske får godkänt som bäst när jag är stabil och underkänt när jag inte är stabil. #6 Självklart så är det så att man behöver undervisning inom ämnet för att kunna svara på frågorna, det var mer för att testa hur matten kändes då jag vet mina begränsningar inom matematik. Jag klarar mig i vardagen jättebra med den matte som behövs, och är snabb på huvudräkning men har svårt för mer avancerad matte. Men om det inte är så avancerad matte som ekonom så kanske det skulle gå. I gymnasiet var dock skiljelinjen väldigt tydlig, A i alla andra ämnen och E i matematik. Då lade jag ner mest tid på matten dessutom, ändå gick det inte bättre så det säger ganska mycket om hur svårt jag faktiskt har det. Nu har jag dessutom inte studerat matte på över 1 år så mina kunskaper är nog lägre nu än vad dem var då, däremot är det självklart att det finns en möjlighet att jag skulle bli bättre på matte och klara av det. Det är väl inte bara att jag är dålig på matte, jag hatar dessutom matte - tycker att det är sjukt tråkigt och får huvudvärk bara av att se uppgifterna på ekonomi-tentorna för det påminner mig om matte.

Upp till toppen
Annons: