Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 1247 ggr
Sofia4567
7/8/18, 10:34 AM

Tekniskt basår

Hej! Jag slutade gymnasiet nu i juni oh har som plan att plugga ingenjör, förmodligen högskoleingenjör. Jag gick natur, men valde sam som fördjupning då jag inte visste vad jag ville göra. För att läsa ingenjör behöver jag därför läsa fysik 2 och matte 4, för att få behörighet. Jag ansökte då till tekniskt basår på KTH, 30hp, ett halvår. Men har börjat fundera och undrar om någon kan berätta hur schemat och upplägget såg ut? Är det mycket man kan klara av själv hemma eller är undervisningen i skolan något att föredra? Får man info kring vad som kommer att tas upp under varje föreläsning? Och är det kanske bättre att läsa upp de två ämnena på komvux? Klarade matte 3c och fysik med E, men är mer motiverad nu och tycker om det, men är orolig att det ska bli för mycket på bashalvåret då jag även tänkte jobba vid sidan av. Finns det möjlighet tror ni? Tacksam för svar

Annons:
Calcifer
7/9/18, 7:01 AM
#1

Jag gick Naturvetenskapligt basår visserligen, men det fanns inte tid för arbete eller andra studier. Det var heltid och det var mycket läxor och föreläsningar och obligatoriska lektioner.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Gurky
7/27/18, 6:56 PM
#2

Har hört att basåret har ett väldigt högt tempo. Däremot är det väl teknisk bastermin du ska läsa och inte basåret? Hur studierna fungerar är väldigt invidividuellt, vissa klarar sig bättre på egen hand, vissa klarar av att läsa 200% och jobba. Men för att vara realistisk skulle jag inte räkna med både jobb och studier där studierna är på 100%. Tanken är trots allt att man ska plugga 40 timmar i veckan. Om du har bra betyg och endast har någon enstaka kurs att komplettera skulle jag köra komvux. Om du behöver samtliga eller iaf ett flertal kurser och inte så höga betyg skulle jag gå basåret/termin för att få en garanterad plats när jag söker vidare.

Upp till toppen
Annons: