Annons:
Etikett02-grundskolan
Läst 1509 ggr
shia
2018-03-01 17:35

akut förr eller senare exploderar jag

hej, har uppgift som ska bli klar imorgon(ska göra på lektion men då jag kommer vara borta behöver jag skicka in den ikväll) vi har sett filmen förr eller senare exploderar jag på svenskan och ska nu skriva hur vi resonerar osv kring olika frågor som hör till filmen. förstått handlingen osv men då jag inte är sådär superbra i engelska så har jag inte förstått ordagrant och därefter inte har svar på en fråga som man ska resonera kring. 

frågan lyder såhär.

"det talas om cancerfördel i filmen, vad är det? ge något exempel och förklara varför det finns."

jag begär inte att någon ska svara helt på frågan, men bara lite så jag får en aning vad just cancerfördel är och exempel på vart de finns osv. har verklien panik just nu :/

Annons:
shia
2018-03-01 18:00
#1

tro ni det funkar om jag skriver såhär?

. Jag är inte så bra på engelska och då texten i filmen var på engelska förstod jag inte riktigt allt som hände eller vad som sades, men jag tror att cancerfördel är fördelar man har när man har cancer. Som exempel när de ville resa till Amsterdam, vore det inte för att dem fick pengar från en cancerförening som var till för att uppfylla cancersjuka barns önskningar som åka till ett viss ställe, träffa ens idol osv, och vore det inte för att dem haft cancer kanske dem ej skulle haft råd att fara till Amsterdam.

Sparven88
2018-03-01 18:01
#2

Jag har sett filmen flera gånger, och det är enligt mig en utav de bästa filmerna jag sett.. gråter som en tok varje gång.. Angående "cancerfördel" tänker jag att hon( eller båda två egentligen) ändå ser livet rätt positivt. De vet att de är sjuka och kommer att dö unga, men de låter inte sig hindras av det. Kanske lever de livet mer än vad friska personer gör? Jag kanske är ute och cyklar, men lite sådär tänker jag!

OberonsMatte
2018-03-01 19:20
#3

#1 Jag kan bidra med en liten enkel minnesregel för att hålla isär de och dem.

DE går alltid att byta ut mot JAG.

DEM går alltid att byta ut mot MIG.

"vore det inte för att dem fick pengar" = "vore det inte för att mig fick pengar" osv.

"vore det inte för att de fick pengar" = "vore det inte för att jag fick pengar" osv.

Sajtvärd Katter iFokus

Maria
2018-03-01 20:05
#4

Ja du får byta ut dina "dem"😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

shia
2018-03-01 20:06
#5

tackar för svaren och tipsen :) skickat in nu, ingen stor uppsats utan bara lite enkelt resonemang(de övriga ska diskutera men är ju ej där då) vart dock typ 700 ord XD

sp0ngeb0b
2018-03-03 07:03
#6

#3 Jag har lärt mig ett annat knep som jag tycker är lättare. Att DE kan bytas mot VI, och DEM kan bytas mot OSS. Samma antal bokstäver, så kommer man enklare ihåg vilken som ska bytas mot vilken.

Ville bara inflika 🙂

Annons:
Upp till toppen
Annons: