Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2063 ggr
224
1/8/18, 2:35 PM

Räkna ut snittbetyg

Kan någon vänlig själ hjälpa mig räkna ut mitt snittbetyg?

Jag läste totalt 2600 gymnasiepoäng på vård och omsorgsprogrammet(tog ut yrkesexamen), varav jag fick F i ena 100 p kursen.(den verkar räknas med i mina gymnasiepoäng utan att jag får ut något värde av den ) 

Jag har dock kompletterat upp denna kurs till ett D-betyg.  samt läst till eng6 som även det är en 100 p kurs. Betyder det att jag räknar ut min totala summa genom att dela mitt resultat med 2600? (2500+100 poängskursen?) 

Såg ett räkneexempel från antagning.se om en som gått en högskoleförberedande linje och därmed läst grundläggande behörighets matte+engelskan och hon skulle dela sitt snitt i 2400? Då ska väl jag med det? 

fast då har jag ju inte delat min slutsumma med antal poäng jag läst eftersom att jag hade läst så många utan högskolebehörigheten inräknad?

hur går det till när man läst en yrkesutb och kompl. till grundläggande högskolebehörighet, vad ska jag dela med ?

Annons:
sp0ngeb0b
1/11/18, 11:40 AM
#1

Förstår inte riktigt hur du menar. MEN. Kan berätta det jag vet om snittbetyg. 

Snittbetyg räknas när man tar sina totala betyg och delar på antalet poäng. Alltså om vi säger att jag läste 25 st 100p-kurser och fick A i samtliga. Då varje A ger 20 poäng är mina totala betyg 25* 100 * 20 = 50 000. Snittbetyget är 50 000 delar med antal poäng, dvs 50 000 / 2500 = 20. Väldigt förenklat. Blir ju klyddigare när man har 50 p kurser med men finns hemsidor som räknar ut sånt annars. 

Ang att läsa fler kurser än vanligt dock. Jag läste en extra kurs i ettan. När jag sedan valde individuella kurser i trean kunde jag välja att antingen läsa en kurs mindre än de andra, eller att läsa lika mycket som de andra. Om jag ville läsa lika mycket som de andra i trean (dvs en extra totalt i hela gymnasietiden) fick jag välja ut en kurs vars betyg inte skulle räknas med i snittbetyget, men jag var tvungen att välja det då och kunde alltså inte göra det i slutet när jag visste om vilket betyg jag skulle få. Hoppas du förstår hur jag menar. Jag kunde alltså inte räkna med mer än det "normala" antalet poäng i min gymnasieexamen. Och det normala är om jag minns rätt 2500 varav 100 är gymnasiearbetet, som inte räknas med i snittbetyget.

Detta kanske inte alls svarade på någon av dina frågor… ställ gärna följdfrågor så kan jag se om jag kan svara. Annars kanske du kan se om du kan kontakta någon SYV, de vet ju sånt här. Kanske på skolan där du läste upp dina betyg, eller någon online-SYV, tror det finns.

224
1/11/18, 6:25 PM
#2

Tack för svar. Jag har frågat syv och fick då svaret att jag skulle dela på 2500 minus 100 för gymn arbetet poäng som är det vanliga, men jag läste 2600 poäng i gymnasiet och 100 poäng efter, alltså borde ju jag dela med 2600 när jag tagit bort gymnasiearbetet

224
1/11/18, 6:27 PM
#3

det är det jag inte får ihop.

sp0ngeb0b
1/31/18, 4:32 AM
#4

De 100 poängen du läste efter gymnasiet vet jag inte hur du får in. Men du ska bara räkna med 2500 poäng från gymnasiet. Har du läst "för många" kurser måste du räkna bort ett betyg.

Upp till toppen
Annons: