Annons:
Etikett05-studieteknik
Läst 2259 ggr
Anonym.ifokus
2018-01-02 09:32

Behöver tips med pluggande

Jag är ganska bra på att planera studier men inte tillräckligt bra. Jag gör saker i förväg, och är oftast klart innan deadline men ibland lite för tidigt… Jag har svårt att veta NÄR jag ska börja med en sak, det händer att jag börja plugga en månad innan provet fast egentligen skulle jag ha klarat mig t.ex. med att plugga en vecka innan… Hjälp :( Behöver lite tips om hur man bedömer ”när” man ska börja

Annons:
Thotis90
2018-01-31 21:25
#1

När du ska börja kan bara du svara på. Jag tycker att du bör fråga dig själv hur svårt du tycker ämnet är. Om du tycker att det är lätt kanske du inte behöver lika mycket tid på dig jämfört med om ämnet är svårt. Jag studerar på universitet och jag brukar plugga till mina tentor 1-2 veckor i förväg beroende på svårighetsgrad. Den senaste tentan jag klarade pluggade jag till ca 9 dagar innan.

Medarbetare på Bloggande, Endometrios, Ensamhet, Motionspepp och Ångestsjukdomar Stjärnor

sp0ngeb0b
2018-02-26 11:57
#2

Jag pluggade på högskolan förr (hoppade av). Jag var alltid sent på det men optimalt tycker jag vore om man gör alla uppgifter efterhand som man får dem, och sedan när tentan närmar sig plugga en stund varje dag beroende på hur ens schema ser ut. För min del hade jag lätt hunnit med att plugga typ 3-6 timmar per dag 2-3 veckor före tentan pga väldigt lite schemalagd tid, och det hade säkerligen behövts också. För min del alltså. Känn efter hur mycket som behöver göras, och börja i god tid. Om du känner att du blir klar för tidigt kan du kanske sakta ner, pausa eller göra klart allt, för att sedan fräscha upp det igen dagarna innan. Hitta vad som passar dig!

Patrikperssonoslo
2018-03-13 01:33
#3

Jag har studerat vid universitetet men jag hade inte alltid tid att studera. 

Så det finns min idé eller min brors idé för högre studier.

Min idé var att plugga sista dagarna. Det fungerade rätt så bra om jag hade varit med på lektion. För om jag hade varit med på lektion så hade läraren tagit upp allt som var viktigt på tentamen på sina lektioner. 

Detta är att rekommendera ifall du kan se ett logiskt sammanhang i ämnet och om du inte har tid.

Min bror däremot är professor i filosofi och lyckades vinna främsta doktorand i Sverige vilket medförde doktorand-studier i USA 🙂

Min bror pluggade alltid 8 timmar om dagen. Han ställde klockan på ringning på morgonen och därefter så läste han 8 timmar med rast. 

Min bror studerade allt som allt ungefär 12 år vid universiteten i USA och Sverige.

Min ambition var inte att bli professor men som arbetsmarknaden är idag så rekommenderar jag min brors sätt att studera.

För den privata arbetsmarknaden är inte så lukrativ. Att vara professor är bättre 🙂

Upp till toppen
Annons: