Annons:
Etikett04-eftergymnasiala-utbildningar
Läst 2002 ggr
Vancha1997
12/27/17, 4:34 PM

Stämmer mina fördomar?

Jag har bestämt mig för att i höst påbörja juristprogrammet men det finns vissa saker som oroar mig. Det är väl främst angående detta att man hör hur stor betydelse betygen har för juriststudenter när man sedan ska ut i arbetslivet. Det låter som att man blir arbetslös eller aldrig kan nå högre än dem lägsta positionerna om man inte har toppbetyg. Jag oroar mig även för att behöva arbeta sjukt mycket övertid hela tiden. Jag känner att jobba heltid är fullt tillräckligt för mig. Jag har väl även fördomar om att många juriststudenter har rika föräldrar och kommer från överklassen. Min fördom är väl att de flesta bara bryr sig om pengar, status, fina bilar och märkeskläder. Jag är inte själv överklass, har inte rika föräldrar, tycker inte att pengar är allting och bryr mig inte om dyra märken. Jag är väl orolig över att inte passa in i branschen eller på utbildningen. Jag har däremot ett stort intresse för juridik, politik och samhället. 

Skulle ni säga att mina fördomar om hur jurister är och hur det är att arbeta som jurist stämmer eller har jag helt fel?

Annons:
Lona
12/27/17, 4:47 PM
#1

Det beror väl lite på hur högt du satsar, och även vad du väljer att rikta in dig på. Vill man bli en höjdare så lär det krävas både rejäl övertid, diverse överklass-smörjande (gärna med de rätta kontakterna) och fina betyg - lite mediak*thet skadar inte heller. ;-) Men om du vill bli en helt vanlig jurist med ett vanligt jobb så funkar det alldeles utmärkt med en ”normal arbetsinsats”. Tror iofs att man gärna får visa framfötterna i början av karriären, det finns många prestationsinriktade personer på den typen av utbildning, men de vill å andra sidan oftast inte ha de vanliga jobben heller… Juridik låter definitivt som en bredare utbildning än socionom, du har dessutom chansen att hamna i ett betydligt bättre arbetsklimat och ändå hjälpa människor. (Att jobba som socionom under nuvarande förutsättningar är knappast något att eftertrakta med tanke på de arbetsvillkor de dessvärre har. :-( .)


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Calcifer
12/27/17, 4:49 PM
#2

Är inte jurist själv men känner någon som precis blivit färdig med sin utbildning. Hen är inte från överklassen,  har ingen lyxbil, bodde hemma hos sina föräldrar under ungefär halva utbildningen för att ha råd, etc. Men ja, betyg var väldigt viktiga när hen började närma sig slutet. Eller, ja, hela tiden, men definitivt när det började bli dags att försöka söka arbete. Men sen beror det ju också på exakt vad du vill göra med utbildningen. Inom vilket område du vill arbeta och sådär. När hen gjorde praktik så var det mycket spring och övertid och det var väl rätt jobbigt vad jag förstått men väl värt det då erfarenheterna hen fick med sig vägde upp.

Tycker inte du ska oroa dig för att inte passa in bara för att du inte är överklass eller sådär.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Vancha1997
12/27/17, 5:13 PM
#3

Jag vet att jag är intresserad av juridik men har ännu ingen aning om vad jag vill satsa på inom juridiken. Jag har väl främst varit inne på att antingen bli åklagare eller affärsjurist. Det kommer säkert bli tydligare under utbildningens gång vad som känns mest intressant.

Lona
12/27/17, 6:56 PM
#4

#3, Det tror jag absolut! Det är väl rätt vanligt i synnerhet när det gäller lite längre och bredare utbildningar att man får upp ögonen för en inriktning som man kanske inte ens tänkt på innan.🙂


"Jag är inte klok men jag är smart!"
Toktantens dagbok: www.raskva.wordpress.com

Upp till toppen
Annons: