Annons:
Etikett14-övrigt-skolrelaterat
Läst 4721 ggr
Heå
2017-11-24 14:03

Vad tycker du om invandring?

Vi ska debattera om invandring i skolan och jag tänkte göra en enkät och ska därför fråga massa människor vad de tycker. Behöver bara veta om du tycker okej/inte okej, kön (frivilligt) och ålder. 

Tack på förhand🙂

Mvh Hanna.

Annons:
Maria
2017-11-24 15:13
#1

Behöver inte frågorna vara lite mer nyanserade?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Heå
2017-11-27 09:49
#2

Nej, behöver bara veta om ni tycker vi ska fortsätta ta emot flyktingar eller inte. Sen gärna kön och ålder för att kunna jämföra  resultaten.

Mvh Hanna.

_Fisken
2017-11-27 13:10
#3

Svårt med dessa "svart eller vita"-frågor. Det finns en gråskala mellan svart och vitt också.

Maria
2017-11-27 14:07
#4

Jag kan inte svara ja eller nej på den frågan utan att behöva utveckla mera och då är det lika bra att låta bli.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

vallhund
2017-12-06 16:52
#5

Det är skillnad på invandrare, flyktingar o asylsökande.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

shia
2017-12-14 23:04
#6

#5 vad är det för skillnad menar du? Alla är människor såsom svenskar tyskar fransmän osv. Alla de kommer hit föra att de vill ha en tryggare uppväxt/liv Jag tycker inte det är okej med invandring. Punkt. Ingen människa ska behöva lämna sitt land då de är otrygga, att bestämma att si å så många får komma å ej komma å hittan å dittan. Människor ska få fara fritt mellan länder osv. Varför är de mer okej för deb eller den att komma hit, båda är människor. Jag tycker att svenska samhället borde se mer på de som kommer "invandrare" som resenärer. Människor

Annons:
vallhund
2017-12-14 23:16
#7

#6 Jag påpekade det faktum att TS blandade ihop begreppen, inget annat.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

sp0ngeb0b
2017-12-16 13:07
#8

#5 Fast alla invandrare kommer ju inte för att de vill ha tryggare liv. Är man invandrare betyder det bara att man har flyttat till ett annat land. Till exempel alla svenskar som flyttar utomlands för att uppleva andra kulturer, bo varmare eller som har blivit skickade av jobbet. Jag har en släkting som har flyttat till Thailand och om anledningen var att han ville ha ett tryggare liv bör han nog tänka om…

De som flyr från sina hemland för att komma till ett tryggare land är - just det - flyktingar. Det är väl oftast dem som folk syftar på när det pratas om invandrare då många av Sveriges invandrare är just flyktingar. 

Sen så förstår jag inte din kommentar heller, du säger att invandring inte är ok, punkt. Men du tycker att alla människor ska få resa till vilka länder de vill, oavsett vem de är, och att man ska se invandrare som resenärer. Då låter det ju som att du är supermycket för invandring.

För att svara på TS fråga tycker jag att invandring är bra, just för att folk ska kunna flytta mellan länder osv. Jag blir själv snart invandrare så vore ju fel av mig att tycka något annat. Sedan är ju flyktingfrågan en helt annan femma, men om det nu är det du undrar över så tycker jag att det är bra att vi tar emot flyktingar också. Tänk själv om det blev krig i Sverige och vi alla var tvungna att fly för våra liv - men ingen vill ta emot oss. Mina åsikter väldigt kortfattade.

vallhund
2017-12-17 13:30
#9

#8 Vänligen påstå inte saker om mig som jag inte gett uttryck för. Jag har aldrig påstått 

"Sen så förstår jag inte din kommentar heller, du säger att invandring inte är ok, punkt. Men du tycker att alla människor ska få resa till vilka länder de vill, oavsett vem de är, och att man ska se invandrare som resenärer. Då låter det ju som att du är supermycket för invandring."

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

_Fisken
2017-12-17 15:29
#10

Jag har i princip inget emot invandring men vad jag har nåt emot är politiken som inte fixar dem i arbete så de kan försörja sig själva o betala lite skatt. Det är som att få 100 lastbilar gratis och sen låta de stå på tomgång på gräsmattan hemma o inte sätta dem i arbete. Det är så mycket gammel-politik kvar och vår käre Löfven kommer ju raka spåret från facket. Kan det bli annat?
Jag tror tyvärr inte på dagens "lösningar".  Föråldrat o passar en annan svunnen tid. 

 Blev kanske lite OT men jag får då vädra lite vad jag tycker. Sen kanske nån här kan få mig på andra tankar?

Herveaux
2017-12-17 16:59
#11

#9 Jag tror att #8 menade att svara #6 men råkade skriva #5 istället.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

sp0ngeb0b
2017-12-19 11:31
#12

#9 Det är som #11 säger, jag skrev fel nr.

landsbygdsbo
2017-12-27 17:44
#13

#9 TS yttrade så vitt jag kan se, inte ett ord om olika former av migration, så han/hon blandade ju inte ihop begreppen.

Det gjorde ju du som tog upp det hela.

#0

Vi ska/ vi behöver invandring. Sveriges utveckling från en fattig agrarstat till dagens moderna industri o tjänstesamhälle bygger till stor del på invandring.

Men invandring är, när människor kommer hit därför att vi behöver folk i industri och deras specialkunskaper. Dessa invandrare (som till stor del består av skandinaver inkl svenskar) kommer till arbetsplatser från första månaden de är här.

Sedan har vi dem som kommer, inte för att vi behöver dem, utan för att de behöver hjälp.

Dem ska vi hjälpa….till en viss gräns, eftersom de är en stor belastning för samhället för många, många år framåt.

Vi måste alltså av logistiska och ekonomiska orsaker sätta ett tak på hur många vi kan ta emot.

Annons:
Gurky
2018-02-05 19:21
#14

Invandring är bra. Sen kan politikerna välja att inte ta vara på möjligheterna.

landsbygdsbo
2018-02-05 19:47
#15

#14

Invandring dvs ett inflöde av människor som det finns behov av är bra- Dessa kommer då till arbetsplatser som efterfrågat dem eller till universitetsutbildningar de själva efterfrågat. Detta inflöde berikar nationen.

Sedan har vi den andra gruppen, den som söker sig till Sverige för att få hjälp.

Då blir det genast en smula mer komplicerat. Då ska samhället betala för uppehälle, skolgång, vård o omsorg under många år. Och inte sällan under hela den individens livstid.

Naturligtvis ska vi ta emot även den här gruppen, men under förutsättning att samhället inte belastas i alltför hög grad.

De som kommer ska bostäder. Detta samtidigt som vi har en skriande bostadsbrist för personer ur lägre inkomstgrupper

De ska ha jobb, samtidigt som  vi har en skriande brist på arbetsplatser som söker okvalificerad personal.

Alltså borde begränsning per år sättas till det antal ur den här gruppen som kommer ut i det normala livet, med egen bostad och eget jobb, dvs de ska då vara självförsörjande.

Då skulle vi på sikt slippa dessa segregerade getton där kriminalitet och utanförskap grasserar

Gurky
2018-02-05 21:12
#16

#15 Fast nu var det ett antingen eller som efterfrågades. Men om vi ska prata om belastning av samhället är överklassen den enskilda grupp som belastar samhället mest. Därav att även dom problemen du tog upp kan bli problematiska. Dom är symptomen, men inte orsaken.

landsbygdsbo
2018-02-06 07:28
#17

#16

Det är lite mer komplicerat än vad du ill ha det till.

Att stå på barrikaden och skria ut sina sympatier eller antipatier gentemot invandring visar bara upp den egna okunnigheten.

Sverige behöver invandring, de influenser den för med sig, de resurser i form av kompetens och kunskap.

Sverige behöver inte asylrelaterad invandring, den kostar bara samhället stora resurser.

Men, och det måste understrykas, vi har ett etiskt ansvar att bära vår del av bördan för dem som verkligen behöver vår hjälp.

Men detta varken kan eller får ske okontrollerat utan måste anpassas till den integrationsförmåga landet i vart givet ögonblick har.

Görs inte detta kommer vi på sikt att skapa samma ohållbara situation över stora delar av landet som vi ser idag i de getton vi redan har.

Sedan tar du upp en ren politisk fråga, och svaret på den har vi ju facit på. Genom att se på de länder där "överklassen" plockats av sina resurser så skapas de förutsättningarna för fel typ av trädgårdsmästare, en som själva smörjer kråset och låter folket lida. Så som i de forna öststaterna. Så den formen betackar sig både jag och en majoritet av de röstberättigade i Sverige sig för ….som tur är.

Gurky
2018-02-06 17:29
#18

#17 Det är det som efterfrågades. Du får gärna läsa det igen. Kan gärna fortsätta att diskutera ämnet i PM om du vill.

landsbygdsbo
2018-02-07 07:32
#19

#18

Naturligtvis ska vi ha en asylhantering värd namnet. Vi har de ekonomiska resurserna att hjälpa….en liten, mycket liten del av alla som behöver hjälp

Bildligt uttryckt, det är ungefär som att bre marmelad på en smörgås. Ett tillräckligt lager för att det ska bli smakligt räcker till 10% av mackan. resten blir utan. Ska vi därför ta in så många vi mäktar med att ge bra förutsättningar för ett "smaklig" liv eller så många så att resurserna bara räcker till ett vegetativt destruktivt liv?

Det har absolut ingenting med rasism eller främlingshat att göra. Det är en praktisk, ekonomisk fråga. Och det har de etablerade partierna blundat för under alltför lång tid. Och de har därmed krattat manegen för SD och andra grupperingar med protektionistiska och främlingsfientliga motiv.

landsbygdsbo
2018-02-07 07:41
#20

#5

vad är det för skillnad mellan flyktingar och asylsökande? Den som söker asyl har ju just det skälet att han/hon flyr från förtryck, dödshot och förföljelse??

Annons:
Upp till toppen
Annons: