Annons:
Etikett035-komvux
Läst 1427 ggr
anonymanonym98
2017-10-17 05:49

får jag inte gå kursen längre?

Hej!

Läser matte 2b på distans på komvux och har fått en väldigt dålig start.

Vi hade problem med mailkontakten, min kurator som jag fixade anmälan hos gav mig fel inloggningsuppgifter mm, och jag kom in i kursrummet typ 2 veckor försent. Precis innan jag kom in sa läraren att det nog var försent för mig att hoppa in, men jag lyckades skicka in både första och andra uppgiften samma kväll, varav andra uppgiften var i tid då.

Läser på folkhögskola vid sidan om(därför jag läser på distans), och pendlar dit i många timmar, varit stressad av allt och har legat i feber hela förra veckan.

När jag vaknade idag och mådde tillräckligt bra för att kontrollera mina mejl såg jag att första kursprovet på kap 1 var igår. Såg också att hon hade skickat ett privat mejl igår där det stod att jag skulle ta kontakt med henne omgående. Jag skickade såklart tillbaka direkt nu där jag skrev att jag varit sjuk och att jag kunde göra provet närsomhelst framöver, ursäktade mig också för att allt blivit så krångligt.

Kan hon kasta ut mig ur kursen för att hon anser att jag inte tar undervisningen på allvar? Hon har inte sagt något om det, men jag är sjukt nojjig nu! Måste läsa den här kursen och känns som att jag bara kommer med ursäkter trots att jag faktiskt har varit sjuk!

Annons:
Honestyisdead
2017-12-13 20:09
#1

Missar man hela tiden så kan man bli utkastad.

Loris M
2017-12-14 05:13
#2

Jag vet inte hur det funkar på komvux men däremot på universitetet. Och där kan man inte bli utkastad av enstaka lärare eller vem som helst egentligen. Det funkar inte så. Det som oftast händer vid sjukdom eller hög frånvaro är att studenten inte hinner lämna i tid och missar både tentor och omtentor och kan inte få ut sina poäng. Då slutar de själva. Jag har dock svårt att tro att det skulle funka så mycket annorlunda på komvux. Det skulle ju vara konstigt om en lärare kunde bara kasta ut en elev efter eget tycke. Det som räknas egentligen är de inlämningsuppgifter och prov ni har eftersom det är det som är underlaget för bedömning och inte din närvaro/frånvaro.

Hur funkar det med prov när ni missar det? Erbjuds ni andra tillfällen som redan i förväg är bestämda eller kommer ni överens med läraren när du kan lämna in nästa gång?

Loris M
2017-12-14 05:14
#3

Ser först nu att du skrivit inlägget i oktober så jag antar att det löst sig. 🙂Berätta gärna hur det gått.

Upp till toppen
Annons: