Annons:
Etikett11-läxhjälp
Läst 2695 ggr
[H1Z1]
7/16/17, 11:14 PM

Källhänvisa i text

Förmodligen en dum fråga men jag blir så förvirrad.
När jag läser ett stycke ur en vetenskapliga artikel som jag ska referera i mitt arbete står det tex - ämnet och detta påverkar dessutom vår inlärning hävdar Dweck (1986).
Jag har gjort om en text, satt in källan som står i original artikeln som finns i löpande text. Men när jag ska sätta in hela artikel källan i källhänvisning står inte ens Dweck med utan Korpershoek, H., Kuyper, H. & van der Werf, G. Soc Psychol Educ (2015) 18: 137. till exempel.

Är detta fel eller ska det vara så? Kan läsaren endå finna källan ur löpande text i källhänvisningen? Tacksam för svar och ber om ursäkt för min dumhet

Annons:
sp0ngeb0b
7/17/17, 8:48 AM
#1

Är inte helt säker på vad du menar. Tror jag förstår hur du har gjort i din text, men förstår inte frågan?

GuineaGirl
7/19/17, 12:06 AM
#2

Jag är liksom #1 inte helt hundra på vad du menar.

Är det så att du som källa använder dig av en vetenskaplig artikel som 2015 skrivits av Korpershoek, H., Kuyper, H. & van der Werf, G., samt att denna artikel i sin tur hänvisar till forskningsfynd som gjorts av Dweck 1986? Men du har inte tillgång till själva den artikel/bok som Dweck skrivit 1986?

I sådana fall skulle jag i den löpande texten ha skrivit någonting i stil med: ämnet och detta påverkar dessutom vår inlärning hävdar Dweck (1986), enligt vad som skildras av Korpershoek et al (2015).

Alternativt, om det inte är jätteviktigt att det framgår att det är just Dwecks studie som genererat forskningsresultatet ifråga, så skulle jag ha skrivit: ämnet och detta påverkar dessutom vår inlärning, enligt Korpershoek et al (2015).

I källförteckningen, skulle jag, i båda dessa exempel, således endast ha med: Korpershoek, H. et al, Soc Psychol Educ (2015) 18: 137.

"Et al" betyder ungefär "med flera", och används ibland om minst tre författare har skrivit artikeln/boken, då det i dessa fall kan anses alltför omständigt att skriva ut alla namnen.

Men formalia för hur man ska källhänvisa, kan variera ganska mycket utifrån vilken skola man går i.

Upp till toppen
Annons: